Focus op Jayyus tijdens Open Doek
Uit de beweging

Focus op Jayyus tijdens Open Doek

30 april 2008

Tijdens het Open Doek Filmfestival te Turnhout voerde het Landenteam Israël/Palestina en de Amnesty groep uit Turnhout samen actie voor het Palestijnse dorp Jayyus. De landbouwers van dit dorpje in het noorden van de Westelijke Jordaanoever zijn sinds de voltooiing van de muur in 2003 gescheiden van twee derde van hun grond.

Op Open Doek was Amnesty International met een reuzespandoek van de Muur erg prominent aanwezig. We verzamelden er maar liefst 1 400 handtekeningen voor de landbouwers van Jayyus. Die sturen we naar de Israëlische autoriteiten en naar Sharif Omar, één van de boeren in Jayyus en mensenrechtenverdediger.

Op 27 april, de slotdag van het festival, werd de film Lemon Tree vertoond. De film brengt de thematiek van Jayyus erg beklijvend in beeld. Twee "soldaten" van Amnesty onderwierpen de 400 bioscoopbezoekers aan een heuse Israëlische checkpoint-controle vooraleer ze de zaal mochten betreden.