Executie van Amerikaan Clinton Young uitgesteld!
Goed nieuws

Executie van Amerikaan Clinton Young uitgesteld!

19 oktober 2017

Op 26 oktober zou de staat Texas Clinton Young executeren. Maar vandaag kregen we heel mooi nieuws: de executie wordt uitgesteld!

Young krijgt een nieuwe hoorzitting op basis van een claim die zijn advocaten hebben ingediend over valse en misleidende verklaringen die tijdens het proces zijn afgelegd.

Dit betekent dat de executie voorlopig van de baan is en hopelijk helemaal wordt ingetrokken. Amnesty voerde de afgelopen weken actie tegen zijn executie. We bedanken de ruim 40.000 mensen in Nederland en Vlaanderen die de petitie ondertekenden.

De zaak van Clinton Young

Clinton Young wordt verdacht van twee moorden die in 2001 in Texas werden gepleegd. Hoewel Young, toen 18 jaar oud, bij beide incidenten aanwezig was, is het onduidelijk of hij de moorden heeft gepleegd. Zijn veroordeling is enkel gebaseerd op een verklaring van medeverdachte David Page, terwijl het forensisch bewijs die verklaring niet ondersteunt. Page zei later dat hij er alles aan had gedaan om Young zo verdacht mogelijk te maken om zelf strafvermindering te krijgen.

Verzachtende omstandigheden omtrent Youngs gewelddadige jeugd en mentale gezondheid werden in de rechtszaak ter zijde geschoven. Tot de dag van vandaag zegt Clinton Young onschuldig te zijn.

Veel aandacht voor zijn zaak

De zaak van Young kreeg veel aandacht naar aanleiding van de film die de Nederlandse documentairemaker Jessica Villerius maakte. Ze stelt daarin de vele gerechtelijke dwalingen in zijn zaak aan de kaak. Samen met organisaties als The Clinton Young Foundation en Save An Innocent Life zet zij zich onverminderd in voor gerechtigheid voor Clinton Young.

We blijven Youngs zaak uiteraard nauwlettend volgen en komen zeker weer in actie zodra dit nodig is.