DRC: 19.000 mensen roepen om gerechtigheid voor Beni

Blog

Op 7 mei organiseerde Amnesty International een rouwstoet in Brussel. Met deze actie wilden we de meer dan 700 slachtoffers van de moordpartijen in Beni, Oost-Congo herdenken.

Sinds 2014 worden gewone burgers daar zonder duidelijke reden afgeslacht met machetes, levend verbrand of verkracht.

Velen kijken in de richting van ADF, een Oegandese rebellengroep die al jaren actief is in de regio. Maar er zijn ook getuigenissen van Congolese soldaten die betrokken zouden zijn. In de regio zijn duizenden soldaten van het Congolese leger en de VN ontplooid. Toch slagen ze er niet in om de bevolking te beschermen. Al meer dan 700 burgers kwamen om, en de situatie blijft zeer gespannen.

Daarom eisten de activisten op de rouwstoet ook actie van de Congolese overheid. 19.000 handtekeningen werden afgeleverd aan de Congolese ambassade in Brussel, met de oproep om burgers in Beni beter te beschermen, de moordpartijen te onderzoeken en de verantwoordelijken voor het gerecht te brengen.

Nu de handtekeningen zijn afgeleverd, is de petitie afgelopen. Amnesty blijft dit uiteraard verder opvolgen, net als de situatie in heel Congo.

Steun de strijd voor mensenrechten.