Dr Homa Hoodfar is vrij

Goed nieuws

Na meer dan drie maanden in een Iraanse gevangenis is Homa Hoodfar weer vrij. Amnesty International is erg verheugd over dit nieuws.

Dr. Hoodfar zat in de beruchte Evin-gevangenis in Teheran op basis van verzonnen aanklachten. Tijdens deze periode vreesden we voor haar gezondheid omdat ze niet de juiste medische behandeling kreeg voor haar neurologische aandoening.

Amnesty International startte een petitie voor de onmiddellijke vrijlating van Homa Hoodfar. Deze werd door meer dan 50.000 mensen ondertekend.

"We zijn dolblij dat Dr. Hoodfar vrij is", zegt Alex Neve van Amnesty International. "Het nieuws is een morele overwinning voor haar, haar familie en de duizenden Amnesty-activisten die voor haar vrijlating opkwamen".

"We wachten nu op meer informatie over Dr. Hoodfar, maar blijven wel ernstig bezorgd over de gevolgen die de maanden in eenzame opsluiting voor haar gezondheid hebben."

Vast voor feminisme

Op 6 juni zetten de Iraanse autoriteiten de Canadees-Iraanse professor in de antropologie Homa Hoodfar vast. Zij mocht een keer kort met haar advocaat spreken, maar werd verder zonder contact met de buitenwereld gevangengehouden. De openbaar aanklager van Teheran verklaarde dat Homa Hoodfar werd vervolgd vanwege haar feminisme en overtredingen op het gebied van nationale veiligheid.

In haar werk plaatst Homa Hoodfar feminisme en vrouwenrechten in een islamitische context. De Iraanse autoriteiten zien dit werk als een bedreiging voor de nationale veiligheid. Het toont aan tot welke absurde extremen de Iraanse autoriteiten willen gaan om mensen aan te pakken die opkomen tegen geïnstitutionaliseerde discriminatie.