Door VS gemaakte bom gebruikt bij aanval op AZG ziekenhuis

Door VS gemaakte bom gebruikt bij aanval op AZG ziekenhuis

20 september 2016

Amnesty bevestigt dat een door de VS gemaakte precisiebom werd gebruikt bij een luchtaanval op een ziekenhuis in Jemen. Bij de aanval op het ziekenhuis van Artsen zonder Grenzen kwamen op 15 augustus elf mensen om en raakten negentien mensen gewond.

Volgens onafhankelijke wapenexperts die foto's van de bomkrater hebben bestudeerd, is bij de Saoedische aanval een precisiebom uit de serie 'Paveway' gebruikt. Deze zijn in de Verenigde Staten geproduceerd.

Gestorven met vrouw in zijn armen

De 16-jarige ambulancechauffeur Ayman Issa Bakri was een van de slachtoffers van de luchtaanval. Toen hij dood werd gevonden, hield hij nog steeds het lichaam vast van de vrouw die hij naar het ziekenhuis had willen brengen.

Stop wapenleveranties

Het is schandalig dat landen nog steeds doorgaan met het leveren van wapens aan de door Saoedi-Arabië geleide coalitie. Ondanks het grimmige bewijs dat deze wapens worden gebruikt om ziekenhuizen en burgerdoelen aan te vallen.

Elke aanval op een medische faciliteit in een oorlogsgebied is een grove schending van het oorlogsrecht en de mensenrechten. Dit bombardement door de Saoedi-Arabië geleide coalitie, is helaas slechts de laatste in een schaamteloze reeks aanvallen op ziekenhuizen en klinieken.

Landen waaronder de Verenigde Staten en Groot-Brittanië moeten onmiddellijk stoppen met het leveren van wapens die gebruikt kunnen worden in het conflict tussen Saoedi-Arabie en Jemen.

Roep om wapenembargo steeds luider

De bevolking van Jemen heeft dringend behoefte aan een allesomvattend wapenembargo dat moet gaan gelden voor alle strijdende partijen in het conflict. Daarnaast moet er een internationaal onderzoek worden gestart om degenen die verantwoordelijk zijn voor de aanvallen te berechten.

De bomaanslag op het Abs Rural ziekenhuis was de vierde aanval in tien maanden tijd op een instelling van Artsen zonder Grenzen in Jemen. Door de aanval zag Artsen zonder Grenzen zich gedwongen al haar activiteiten in het noorden van Jemen te staken.

Het ziekenhuis behandelde 4.611 patiënten sinds Artsen Zonder Grenzen in juli 2015 in het gebied actief werd. Het dichtst mogelijke militaire doel op het moment van de aanval lag ongeveer 1 km ten oosten van het ziekenhuis. Volgens Artsen zonder Grenzen zijn de GPS-coördinaten van het ziekenhuis herhaaldelijk gedeeld met alle partijen in het conflict, met inbegrip van de door Saudi-Arabië geleide coalitie.

Lees verder in het Engelstalige persbericht