De strijd voor Raif Badawi gaat voort in 2019

RAIF BADAWI: een icoon voor de vrijheid van meningsuiting

Vier jaar geleden werd Raif Badawi uit zijn cel in Saudi-Arabië geleid. Hij wist wat hem te wachten stond, afgaande op de verwondingen bij eerdere celgenoten. Raif stond op het punt om de eerste vijftig van in totaal duizend zweepslagen te ontvangen. In het openbaar, voor een joelende menigte, op het plein van de al-Jafalimoskee in Djedda.

Die zweepslagen kreeg Raif voor het vreedzaam uiten van zijn mening op een online debatforum dat hij zelf had opgericht, de 'Free Saudi Liberals'. Raif pleitte in zijn blogposts voor waarden als vrijheid van meningsuiting, vrouwenrechten en rechten van minderheden. Vanwege zijn 'liberale' opvattingen en zijn kritiek tegen de regering en religieuze gezaghebbenden werd hij veroordeeld voor het 'beledigen van de islam'.

Gerelateerde afbeelding

ZIJN STRAF: 10 JAAR CEL, 100 ZWEEPSLAGEN, 194.000 EURO BOETE EN 10 JAAR REISVERBOD
Internationaal protest en bezorgdheid over zijn gezondheid na die eerste zweepslagen hebben de volgende 950 kunnen tegenhouden. Maar Raif zit nog steeds in de cel en is volgens zijn vrouw, Ensaf Haidar, enorm depressief.

#FREERAIF
In de afgelopen vier jaar hebben onze supporters actiegevoerd voor Saudische ambassades wereldwijd. Ze hielden wakes, bestookten de Saudische regering met tweets en schreven honderdduizenden brieven om hun solidariteit met Raif Badawi en andere Saudische gewetensgevangenen te tonen.

En dat blijven we doen in 2019. Vandaag voerden Amnesty-activisten opnieuw actie voor de Saudische ambassade in Brussel. We overhandigden 43.000 Belgische handtekeningen van mensen die de vrijlating van Raif Badawi eisen. De ambassade weigerde de handtekeningen in ontvangst te nemen - ze zullen alsnog met de post bezorgd worden.

Net nu de mensenrechtensituatie in Saudi-Arabië verslechtert, moeten we de druk blijven opvoeren. Duizenden kritische activisten, mensenrechtenverdedigers, schrijvers en advocaten zitten vast omdat ze hun recht op vrije meningsuiting uitoefenden. Amnesty blijft actievoeren tot ze allemaal vrij zijn.

"Voor alle mensen die actie blijven voeren voor Raif: jullie protest maakt een verschil. Blijf alsjeblieft doorgaan tot Raif vrijkomt. Woorden schieten te kort om iedereen te bedanken."
Ensaf Haidar

Afbeeldingsresultaat voor tweet ensaf haidar raif badawiEnsaf Haidar, vrouw van raif badawi.