DE HOOGTEPUNTEN VAN 2019

Goed nieuws

mensenrechtenactivisten hebben elke maand van het jaar overwinningen geboekt!

Mensen kwamen vrij, wetten werden gewijzigd, onze stem werd gehoord.

Januari

Rahaf Mohammed al-Qunun is nu veilig

Rahaf Mohammed al-Qunun, een 18-jarige vrouw uit Saudi-Arabië, kreeg bescherming en toegang tot het UNHCR in Thailand nadat zij het geweld, het misbruik en de doodsbedreigingen van haar familie in Saudi-Arabië was ontvlucht. Ons aanhoudende werk voor haar zaak heeft bijgedragen aan een prachtig resultaat: ze kreeg asiel in Canada, waar ze eindelijk veilig is. Lees meer >>

Februari

© Michael Green

Abdul Aziz Muhamat wint een award

Abdul Aziz Muhamat, een Soedanese vluchtelingenactivist die sinds 2013 op Manus Island wordt vastgehouden, ontving de Martin Ennals Award 2019. Abdul was één van onze Schrijfmarathon-cases in 2018, wat bijdroeg tot zijn internationale erkenning als mensenrechtenverdediger. Eerder dit jaar werd zijn asielaanvraag erkend in Zwitserland. Daar kreeg hij een permanente verblijfsvergunning. Lees meer >>

Hakeem al-Araibi eindelijk thuis

Na 76 dagen gevangenschap in Thailand kon vluchteling en voetballer Hakeem al-Araibi op 12 februari naar zijn huis in Melbourne terugkeren. De in Bahrein geboren voetballer werd op 27 november 2018 aangehouden bij zijn aankomst in Bangkok, wegens een foutieve kennisgeving van Interpol. Amnesty en andere organisaties lanceerden een campagne om de voetballer - een vreedzame en uitgesproken criticus van de Bahreinse autoriteiten - te bevrijden. Die campagne groeide uit tot de #SaveHakeem-beweging, een beweging verspreid over drie continenten en gesteund door tal van voetballers, atleten en beroemdheden. In totaal steunden meer dan 165.000 mensen de campagne.

Maart

VoorUITgang in de zaak Franco

Vlak voor de eerste herdenkingsdag van de moord op Marielle Franco, een prominente mensenrechtenverdediger uit Brazilië, arresteerde de politie twee verdachten. Het is het eerste teken van echte vooruitgang in deze zaak, waar Amnesty al een jaar campagne voor voert. Lees meer >>

gunstige uitspraak voor Esther Kiobel

Twee jaar geleden namen Esther Kiobel en drie andere vrouwen het op tegen Shell, een van 's werelds grootste oliemaatschappijen, in een laatste gevecht voor gerechtigheid. Esther klaagt het bedrijf al meer dan 20 jaar aan vanwege hun vermoede rol in de willekeurige executie van haar echtgenoot in Nigeria. Amnesty stuurde intussen meer dan 30.000 steunbetuigingen naar Esther Kiobel. In april dit jaar deed een rechtbank in Den Haag een tussentijdse uitspraak ten gunste van de vrouwen. Volgens deze uitspraak is de rechtbank wél bevoegd om de zaak te behandelen en is de vordering niet verjaard. Lees meer >>

“Wij juichen Esther Kiobel, Victoria Bera, Zegen Eawo en Charity Levula toe. Het is alleen vanwege hun moed en doorzettingsvermogen dat we zover zijn geRAAKT.”

Mark Dummett, Onderzoeker Bedrijfsleven en Mensenrechten

Mei

Homohuwelijk toegestaan in Taiwan

Taiwan werd het eerste land in Azië dat het homohuwelijk legaliseerde. Op 17 mei werd een historische wet aangenomen en op 24 mei volgden de eerste huwelijken. Samen met LGBTI-rechtenorganisaties uit Taiwan voerde Amnesty jarenlang campagne voor deze uitkomst. Naast het legaliseren van het homohuwelijk, biedt de wet ook beperkte adoptierechten voor koppels van hetzelfde geslacht. Deze enorme stap voorwaarts voor LGBTI-rechten in Azië werd toegejuicht door Amnesty-supporters van over de hele wereld. Lees meer >>

Fifa maakt vorderingen op vlak van mensenrechten

De plannen van de FIFA om de Qatar World Cup 2022 uit te breiden tot 48 teams, waarbij ook nieuwe gastlanden in de regio betrokken zouden worden, werden mede onder druk van mensenrechtenorganisaties opgeschort. Amnesty werkte samen met een coalitie van ngo's, vakbonden, fans en spelersgroepen om de aandacht vestigden op de mensenrechtenrisico's van de geplande uitbreiding, waaronder het lot van buitenlandse werknemers die een nieuwe infrastructuur zouden moeten bouwen. De coalitie eiste dat de FIFA haar bedrijfsverantwoordelijkheid inzake mensenrechten zou opnemen en haar eigen mensenrechtencriteria zou naleven. Dit succes laat zien hoeveel impact een intensieve samenwerking tussen belangenorganisaties kan hebben en hoe we mensenrechten kunnen inzetten om machtige bedrijven ter verantwoording te roepen. Lees meer >>

doorbraken in Wapenhandel

Toen Canada als 104de partij toetrad tot het wapenhandelsverdrag, volgden enkele belangrijke internationale doorbraken op het vlak van wapenhandel. Naar aanleiding van het onvermoeibare werk van Amnesty om de wapenleveringen aan het conflict in Jemen te stoppen, heeft het Britse gerechtshof in mei een belangrijke uitspraak gedaan over het besluit van de Britse regering om de export van militair materieel naar Saudi-Arabië te blijven toestaan. Dat besluit werd onwettig verklaard nadat Amnesty, Human Rights Watch en andere organisaties een verzoek indienden voor een rechterlijk onderzoek naar de Campaign Against Arms Trade. In mei blokkeerde de Amerikaanse Senaat voor 8 miljard dollar aan noodwapenverkoop aan de door Saudi-Arabië en de Verenigde Arabische Emiraten geleide coalitie. Ook België annuleerde verschillende wapenexportvergunningen voor Saudi-Arabië en beval een onderzoek na onthullingen door Amnesty dat Belgische wapens door milities in Jemen werden gebruikt. Al snel volgden soortgelijke beslissingen in Italië en Zwitserland. Het hoogtepunt was de aanname van een VN-resolutie om te werken aan internationale wetten die de handel in martelwerktuigen verbieden en om de voorschriften aan te scherpen voor apparatuur die bij politieoptredens gebruikt wordt.

Juli

Einde VAN Project Dragonfly

Tijdens een hoorzitting van het Amerikaanse Congres bevestigde een senior directeur van Google dat het bedrijf Project Dragonfly heeft beëindigd. Met Dragonfly wilde Google een zoekmachine ontwikkelen die het repressieve toezicht en de censuur van de Chinese regering op internet moest vergemakkelijken. De opschorting van het geheime programma kwam er na Amnesty's DropDragonfly-campagne en het protest van honderden Google-medewerkers. Lees meer >>

Augustus

HERVORMINGEN in Saudi-Arabië Aangekondigd

Al decennialang voert Amnesty campagne tegen de ongebreidelde discriminatie van vrouwen in Saudi-Arabië en het repressieve systeem van mannelijke voogdij. In augustus kondigde Saudi-Arabië ingrijpende hervormingen aan die enkele van de belangrijkste beperkingen voor vrouwen moeten versoepelen, waaronder het recht op het verkrijgen van een paspoort, zodat vrouwen voortaan zonder toestemming van een mannelijke voogd kunnen reizen. De aangekondigde hervormingen zullen vrouwen ook het recht geven om zelf huwelijken, echtscheidingen, geboorten en sterfgevallen aan te geven en uittreksels van familieregisters op te vragen. Hoewel Amnesty deze veranderingen toejuicht, zitten de activisten die campagne voeren voor vrouwenrechten vandaag nog steeds gevangen en moeten we alles op alles blijven zetten om hen vrij te krijgen.

ahmed H. is terug thuis

De Syrische staatsburger Ahmed H. mocht eindelijk naar huis terugkeren op Cyprus, nadat hij gevangen zat en vervolgens meer dan vier jaar in een immigratiecentrum werd vastgehouden. Hij was gearresteerd wegens terrorisme nadat hij was verstrikt in rellen aan de Hongaarse grens. Hij hielp toen zijn bejaarde ouders, die Syrië ontvluchtten en Hongarije overstaken. Een verbazingwekkende 24.000 mensen namen deel aan de #BringAhmedHome-campagne en riepen Cyprus op Ahmed toe te staan terug te keren naar zijn familie. Lees meer>>

Oktober

Homohuwelijk en abortus legaal in noord-ierland

Om middernacht op dinsdag 22 oktober 2019, na een last-minute poging van de DUP om het wetsvoorstel te vernietigen, werd het homohuwelijk legaal in Noord-Ierland, terwijl abortus werd gedecriminaliseerd. Alle strafprocedures zijn ingetrokken, inclusief die tegen een moeder die te maken kreeg met vervolging voor het online kopen van abortuspillen voor haar 15-jarige dochter.

Grainne Teggart zei dat dit het begin was van een nieuw tijdperk voor Noord-Ierland, waarin de natie werd bevrijd van onderdrukkende wetten die het lichaam en de gezondheidszorg van mensen bewaken.

“Eindelijk worden onze mensenrechten de 21ste eeuw binnengebracht. Dit zal een einde maken aan het lijden van zoveel mensen. We kunnen nu uitkijken naar een meer gelijkwaardige en meedogende toekomst met respect voor onze keuzes. "

Campagnemanager van Amnesty International Noord-Ierland

Scott warren unaniem onschuldig bevonden

Humanitair vrijwilliger Dr. Scott Warren werd door een rechtbank in Arizona niet schuldig bevonden aan beschuldigingen in verband met het helpen van migranten aan de grens tussen de VS en Mexico. De openbare aanklager eiste 20 jaar cel tegen Warren vanwege het bieden van humanitaire hulp aan twee mensen zonder papieren. Amnesty International vindt het criminaliseren van humanitaire hulp een aanval op de mensenrechten en vroeg om alle aanklachten tegen Scott Warren te laten vallen. In een vergelijkbaar geval werd Pierre Mumber, een Franse berggids die thee en warme kleding gaf aan vier West-Afrikaanse asielzoekers in de Alpen, vrijgesproken van "het faciliteren van onregelmatige binnenkomst". Lees meer>>

december

Demonstratie tegen repressieve abortuswetgeving in Bratislava in Slowakije, november 2019

SLOWAKIJE VERWERPT WET DIE TIJD TERUGDRAAIT VOOR VROUWEN

Het Slowaakse parlement verwierp een voorstel voor een abortuswet die de tijd voor vrouwen zou terugdraaien. Vrouwen worden niet verplicht eerst een echo te laten maken van de embryo of foetus, wat een schending van het recht op privacy zou zijn. Lees meer>>

"De uitslag van de stemming is een overwinning voor vrouwen,’ zegt Monica Costa Riba van Amnesty International."

Monica Costa Riba van Amnesty International

Logo Amnesty International