Colombiaans rechtssysteem misbruikt om te jagen op mensenrechtenactivisten

Persbericht

Amnesty International veroordeelde vandaag de Colombiaanse autoriteiten voor het misbruik van het rechtssysteem om het legitiem werk van mensenrechtenactivisten te ondermijnen.

Deze verklaring komt  middenin een heropende strafprocedure tegen twee prominente Colombiaanse mensenrechtenverdedigers: de Pater Jezuïet Javier Giraldo en Elkín Ramírez, een advocaat van de mensenrechtenorganisatie Corporación Jurídica Libertad (Gerechtelijke Corporatie Vrijheid). Beiden klagen al geruime tijd het bloedbad aan tegen acht leden van de Vredesgemeenschap van San José de Apartadó in februari 2005. Soldaten van de XVIIe Brigade van het leger waren betrokken bij de moorden.

Javier Giraldo en Elkín Ramírez worden beschuldigd van laster (injuria, calumnia y falsa denuncia = smaad, laster en valse aanklacht), een strafovertreding in Colombia, door Kolonel Néstor Duque uit 2005, toen hij Commandant was van die XVIIe Brigade.

De beschuldiging volgde op een aanklacht van de twee mensenrechtenactivisten tegen de XVIIe Brigade voor onregelmatigheden tijdens de arrestatie van leden van de Vredesgemeenschap van San José de Apartadó in 2004. Niettegenstaande het Kantoor van de Procureur Generaal de tenlastelegging voor laster tegen Javier Giraldo en Elkin Ramírez liet vallen, heropende het de zaak tegen hen eerder dit jaar.

"We vrezen dat de beslissing om de zaak tegen Pater Javier Giraldo en tegen Elkin Ramírez te heropenen verband houdt met hun werk rond het bloedbad van 2005 in de Vredesgemeenschap  en een poging vormt om een rookgordijn op te trekken  om het strafonderzoek over de rol van de XVIIe Brigade in de moorden te ondermijnen," zegt Marcelo Pollack van Amnesty International.

"Het is ironisch dat de belangrijkste verdediging van mensenrechtenactivisten – de wet en het juridisch systeem – zo dikwijls misbruikt worden om deze activisten lastig te vallen en te intimideren," zegt Marcelo Pollack.

Aanvallen tegen mensenrechtenverdedigers en tegen andere activisten, zoals vakbondsmensen, vormen een hoofdkenmerk van het 40-jaar-oude Colombiaans conflict. Meer dan een dozijn mensenrechtenverdedigers en 46 vakbondsmensen werden  in 2008 vermoord.

Eén van de laatste slachtoffers is Álvaro Miguel Rívera Linares, een activist die werkte rond de holebi-problematiek en rond de rechten van mensen met HIV/AIDS. Zijn lichaam werd vastgebonden en met een prop in de mond teruggevonden in zijn appartement in de stad Cali op 6 maart 2009.

"Een effectieve manier om deze intimidatie en aanvallen tegen mensenrechtenactivisten te ontmoedigen,  bestaat erin dat de autoriteiten publiek erkennen dat het werk dat gedaan wordt door mensenrechtenverdedigers van onschatbare waarde is," zegt Marcelo Pollack.