China moet nieuwe onderdrukkende wet intrekken

China moet nieuwe onderdrukkende wet intrekken

02 juli 2015

Op 1 juli 2015 werd een nieuwe wet aangenomen op het gebied van nationale veiligheid. Deze wet geeft de Chinese overheid grote macht om mensenrechtenactivisten en critici te onderdrukken.

De nieuwe wet geeft een brede en vage definitie van ‘nationale veiligheid’ op het gebied van politiek, cultuur, financiën en het internet. Doordat de wet zo vaag is, heeft de overheid de mogelijkheid critici en activisten in de gaten te houden en op te pakken. Het is duidelijk dat de wet er meer op gericht is om de macht van de communistische partij te beschermen dan de nationale veiligheid. Het leiderschap van de partij en haar monopolie op de politieke macht, maken specifiek deel uit van de ‘nationale veiligheid’ in de nieuwe wet.

Onderdrukking critici

De Chinese overheid gebruikt al lang aanklachten op het gebied van nationale veiligheid om critici de mond te snoeren. Zo worden activisten en overheidscritici bijvoorbeeld aangeklaagd voor ‘het oproepen tot omverwerping van de overheid’, ‘seperatisme’ en ‘het lekken van staatsgeheimen’.

De Chinese autoriteiten moeten deze wet onmiddellijk intrekken en een nieuwe wet formuleren die de mensenrechten beschermt en veiligheid en individuele mensenrechten in balans brengt.

Lees het Engelse persbericht.