Burundi, waar straffeloosheid en repressie regeert

Burundi, waar straffeloosheid en repressie regeert

23 november 2017

Op 26 april 2015 kondigde de Burundese president Pierre Nkurunziza (CNDD-FDD) aan dat hij zich voor de derde keer kandidaat zou stellen voor de presidentsverkiezingen. Onmiddellijk brak er in de hoofdstad Bujumbura protest uit. Er vielen tientallen doden. Ondertussen, nu Nkurunziza’s derde ambtstermijn alweer halfweg is, is er nog steeds niemand ter verantwoording geroepen voor dit geweld. Integendeel, angst en repressie zwaaien de plak in het Centraal-Afrikaanse land.

De derde ambtstermijn van president Nkurunziza wordt door velen beschouwd als een schending van de Burundese Grondwet en het Akkoord van Arusha. Beiden laten slechts twee presidentiële mandaten van vijf jaar toe. Desondanks lapte Pierre Nkurunziza deze beperking aan zijn laars en werd hij herverkozen op 21 juli 2015.

564 buitengerechtelijke executies op 1 jaar tijd

De mensen die op 26 april 2015 in protest op straat kwamen werden hardhandig aangepakt. De politie gebruikte buitensporig geweld. Ook toen het straatprotest verstomde, werden tal van politieke tegenstanders geviseerd en zelfs vermoord. Zeker na de mislukte coup eind mei 2015 nam de repressie drastisch toe. In de daaropvolgende maanden en jaren ontvluchtten meer dan 400.000 Burundezen hun land. Onder hen honderden mensenrechtenactivisten zoals Pierre Claver Mbonimpa en journalisten die hun werk vanuit het buitenland verderzetten. Vandaag heerst er een klimaat van angst en repressie in Burundi.

Stop de straffeloosheid in Burundi

Tussen april 2015 en april 2016 telde de Verenigde Naties (VN) 564 buitengerechtelijke executies. Volgens onderzoek van de Onafhankelijke Onderzoekscommissie in Burundi van de VN zijn de meeste slachtoffers politici van de oppositie en ook ruimer mensen die ervan verdacht worden tegen het derde mandaat te zijn. Hetzelfde onderzoek acht de Burundese veiligheidsdiensten en leden van de Imbonerakure, de jongerenvleugel van de regerende partij CNDD-FDD, verantwoordelijk voor de executies op grote schaal.

Eerder dit jaar startte Amnesty International met de Abacu-campagne. Met Abacu, ‘ons volk’ in het Kirundi, herinneren we de slachtoffers van de repressie in Burundi sinds de start van de crisis in april 2015. Bovendien eisen we gerechtigheid voor hen. De Burundese autoriteiten weigeren de straffeloosheid aan te pakken. Ze belemmeren moedwillig regionale en internationale initiatieven die de mensenrechtenschendingen trachten te onderzoeken.

Voer actie. Teken de petitie.

Auteur: Magalie Kisukurume, landenteam Grote Meren