Burgers in Syrische stad Raqqa zitten vast in ‘dodelijk labyrint’

Rapport

Duizenden burgers in de stad Raqqa, in het noorden van Syrië, kunnen geen kant op. Ze worden langs alle kanten belaagd nu het offensief op de stad zijn laatste fase ingaat. Dit stelde Amnesty International ter plaatse vast tijdens een onderzoeksmissie.

Alle strijdende partijen moeten prioriteit geven aan de bescherming van burgers. Burgers moeten de mogelijkheid krijgen om in alle veiligheid de gevechtszone te ontvluchten.

In een nieuw rapport documenteert Amnesty International hoe honderden burgers gedood werden en gewond raakten sinds de start van de finale aanvalsfase tegen IS in Raqqa afgelopen juni. De stad wordt beschouwd als de hoofdstad van de gewapende groep Islamitische Staat.

Overlevenden en getuigen vertelden aan de Amnesty-onderzoekers hoe ze tijdens hun vlucht uit Raqqa ernstig gehinderd werden door boobytraps en scherpschutters van IS. Maar ze kregen eveneens een spervuur van artillerie- en luchtaanvallen te verduren van de door de VS geleide coalitie die strijd aan de zijde van de gewapende groep Syrische Democratische Strijdkrachten (SDF). Amnesty verzamelde ook getuigenissen over bombardementen van de door Rusland gesteunde Syrische overheidstroepen op burgers in dorpen en kampen ten zuiden van de rivier de Eufraat. Daarbij werden ook internationaal verboden clusterbommen ingezet.

"Er kan en moet meer gedaan worden om de levens te beschermen van de burgers die geen kant op kunnen.”

“Terwijl het beleg van Raqqa steeds intenser wordt, zitten duizenden burgers vast in een dodelijk labyrint waar ze van alle kanten onder vuur worden genomen. De Amerikaanse troepen en de Syrische Democratische Strijdkrachten moeten meer inspanningen doen om burgers te beschermen. Zeker als we weten dat IS burgers inzet als menselijke schilden. Buitenproportionele en willekeurige aanvallen moeten vermeden worden en er moeten veilige ontsnappingsroutes gecreëerd worden,” zegt Donatella Rovera, senior crisisonderzoeker van Amnesty en hoofd van de recente onderzoeksmissie.

“De situatie zal nog gevaarlijker worden van zodra de finale strijd in het centrum van de stad geleverd wordt. Er kan en moet meer gedaan worden om de levens te beschermen van de burgers die geen kant op kunnen door het conflict en er moeten dringend veilige vluchtroutes gefaciliteerd worden.”

Gevechten gaan laatste fase in

Op 6 juni zijn de Syrische Democratische Strijdkrachten en de coalitietroepen gestart met de laatste fase van hun herovering van Raqqa op IS. Halfweg juli begonnen de door Rusland gesteunde Syrische troepen met luchtaanvallen uit te voeren op dorpen en vluchtelingenkampen ten zuiden van de stad. Sinds de start van deze nieuwe offensieven lieten honderden burgers het leven of raakten gewond door aanvallen van alle partijen.

Het is onduidelijk hoeveel burgers vastzitten in Raqqa. De VN schat tussen de 10.000 en 50.000. Vele burgers, mogelijk bijna allemaal, worden door IS ingezet als menselijk schild in de oude stad van Raqqa en andere door IS-gecontroleerde gebieden.

Lees het volledige rapport 'Civilians trapped in battle for Raqqa'.