Afbeelding
Boekbespreking “The War on Women and the Braves ones who Fight Back”
Uit de beweging

08 februari 2017

Sue Lloyd-Roberts, een gevierde BBC-journaliste, verloor op 13 oktober 2015 haar strijd tegen kanker. Haar boek, The War on Women and the Braves ones who Fight Back, is haar nalatenschap.

Sue Lloyd-Roberts reisde als journaliste de wereld rond, vaak undercover, om mensenrechtenschendingen aan de kaak te stellen. Tijdens haar werk stelde ze vast dat vrouwen steeds een hoofdrol speelden. Met dit boek poogt ze de problemen waarmee vrouwen wereldwijd geconfronteerd worden, in kaart te brengen.

Haar boek is een verzameling van 12 verhalen, elk gesitueerd in een ander land of regio en zich afspelend in verschillende periodes. Elk verhaal wordt verteld door overlevenden en slachtoffers. Het zijn steeds vrouwen die elk op hun manier proberen terug te vechten en zo rechtvaardigheid proberen te bewerkstelligen. Zo is er bijvoorbeeld het verhaal van Maimouna een vrouw die gevlucht is uit Gambia omdat ze weigerde jonge meisjes te besnijden. Of het verhaal van Mary en Elisabeth, twee jonge vrouwen die gedurende vele jaren dwangarbeid verrichtten in de Ierse katholieke wasserijen -beter bekend als de “Magdalena Laundries”- en die nu via gerechtelijke en politieke procedures erkenning als slachtoffer en schadevergoeding proberen te bekomen.

Het boek is een persoonlijke weergave van gebeurtenissen en geen wetenschappelijk onderbouwd werk. Net deze aanpak en de vlotte schrijfstijl maken het zeer beklijvend. Het boek is aangrijpend, informatief en relevant. De auteur laat niet alleen de slachtoffers aan het woord maar ook de daders en poogt op deze manier inzicht te verschaffen in de onderliggende oorzaken en drijfveren van geweld en discriminatie zoals religie, traditie, geld, angst en macht. Het boek toont aan dat problemen van alle tijden en alle regio’s zijn. Het boek brengt mooi in kaart dat door de globalisering en migratie bepaalde gebruiken nu ook voorkomen in het Westen, zoals besnijdenis, kindhuwelijken, enz. De auteur kaart de terughoudende houding aan van het Verenigde Koninkrijk bij het aanpakken van deze problemen en reikt op bepaalde plaatsen suggesties aan om het beleid te verbeteren.

Het boek is absoluut een aanrader voor zowel mannen als vrouwen. Het is een eyeopener die de lezer soms choqueert door de rauwheid van het misprijzen tegenover vrouwen. Het boek toont aan welke lange weg nog voor ons ligt om echte gendergelijkheid te bereiken en brengt hulde aan de vele moedige vrouwen die elk op hun manier vaak een eenzame strijd voeren tegen discriminatie en geweld.

The War on Women and the Braves ones who Fight Back, geschreven door Sue Lloyd-Roberts, is uitgegeven bij Simon & Schuster (2016) en is vertaald in het Nederlands als “De Wereldwijde Oorlog tegen vrouwen” (uitgegeven bij Van Halewyck).

Auteur: Cécile Vandewoude - Themateam Gender & Mensenrechten