Afbeelding
Boekbespreking: de bastaard van Istanbul
Uit de beweging

10 november 2009

De rimpels van de storm die begin 20ste eeuw het Ottomaanse Rijk wegveegde, zijn nog steeds niet gladgestreken. De relatie tussen Turkije en Armenië blijft een geladen en gevoelige kwestie en dat komt ook tot uiting in dit boek. Het boek speelt zich vooral af in Istanbul, maar ook in Amerika, in Arizona en San Fransisco.

In ‘De bastaard van Istanbul’ komen we terecht in een familie met overheersend vrouwen en waar een vloek lijkt te heersen over de mannen, die op één man na allemaal op veel te jonge leeftijd sterven. De jongste telg in deze vrouwenfamilie is Asye, die wordt opgevoed door haar moeder, drie tantes, een oma en overgrootmoeder. Asye’s moeder, die ze tante Zeliha noemt, heeft een tattooshop en lijkt met haar duister en rebels karakter meer op haar dochter dan ze zou willen. Tante Feride is geobsedeerd door rampen en ongelukken, tante Banu is waarzegster en tante Cevriye is de ietwat conservatieve lerares Turkse geschiedenis. Dan heb je ook nog oma Gülsüm en overgrootmoeder Petite Ma.

Er is ook nog wel een mannelijke telg in de familie: oom Mustafa of Mostapha. Om hem te beschermen tegen de vloek die duidelijk op de Kazanci-mannen rust, stuurt zijn familie hem ter bescherming van het boze oog ver weg, naar Amerika. Daar komt hij in de supermarkt de Amerikaanse Rose tegen, die nog volop de scheiding van haar Armeense man Basram, met wie ze een dochter Armanoush heeft, moet verwerken.

Aanvankelijk begint Rose een relatie met de Turkse Mustafa uit wraak op haar ex-Armeense familie die van haar nooit wat moest hebben. Maar uiteindelijk trouwt ze met hem en helpt Mustafa mee Armanoush, door haar moeder Amy genoemd, op te voeden. Zo komt het dat Armanoush voortdurend pendelt tussen haar Armeense familie in San Francisco en haar moeder en Mustafa in Arizona. Een dubbele achtergrond, die Armanoush onzeker maakt en daarom besluit ze op een dag stiekem naar Istanbul af te reizen, op onderzoek naar haar wortels. Ze logeert er bij de familie van Mustafa, waar ze al snel bevriend geraakt met Ayse, haar leeftijdsgenootje.

Wat Armanoush echter nooit zal weten, en wat tante Banu via haar onzichtbare djinns weet maar voor zich houdt, is de band die Armanoush’ Armeense familie heeft met de Turkse familie Kazanci. Doorheen het verhaal wordt een groot familiegeheim ontrafeld, maar je moet uiteraard het boek lezen om dit te weten te komen!

‘De bastaard van Istanbul’ is een sfeervol en op het eerste gezicht luchtig en geestig geschreven boek, maar met een zware ondertoon, dat de lezer opeens kan aangrijpen.

Auteur: Vrouwenrechtenteam - Eva Zobell