Bhopal: veroordelingen zijn te laat en ontoereikend

Bhopal: veroordelingen zijn te laat en ontoereikend

07 juni 2010

Zeven Indiase burgers zijn schuldig bevonden voor hun aandeel in de giframp van Bhopal, India in 1984. Amnesty International vraagt de Indiase en Amerikaanse regeringen om nu ook de verantwoordelijken bij het in de VS gevestigde Union Carbide Corporation (UCC) te berechten.

De zeven Indiase staatsburgers werkten in 1984 voor de Indiase onderneming Union Carbide India Ltd (UCIL). Op 7 juni werden ze door het Hof van Bhopal schuldig bevonden aan 'dood door nalatigheid' waarop maximaal twee jaar gevangenisstraf staat.

"De veroordelingen zijn een mijlpaal, maar ze zijn ontoereikend en komen te laat. De ramp dateert van bijna 26 jaar geleden. De overlevenden van de ramp en de families van de doden hebben onaanvaardbaar lang moeten wachten op deze uitspraak", aldus Audrey Gaughran, directeur van Global Issues bij Amnesty International.

Op 2 december 1984, net voor middernacht, lekten er tonnen gif uit een pesticidenfabriek van Union Carbide in de Indiase stad Bhopal. Als gevolg hiervan vielen bijna 25.000 doden.Meer dan 25 jaar na de ramp is de fabriekssite nog steeds niet opgeruimd, het lek en de gevolgen ervan zijn nooit grondig onderzocht en meer dan 100.000 mensen kampen nog steeds met gezondheidsproblemen waarvoor ze geen medische zorg krijgen. De overlevenden van de ramp wachten nog altijd op eerlijke compensatie en volledige schadeloosstelling voor hun lijden.

"Hoewel de Indiase werknemers inmiddels berecht en veroordeeld zijn, hebben de buitenlandse verdachten zich kunnen onttrekken aan berechting gewoon door in het buitenland te blijven. Dit is volstrekt onaanvaardbaar", zegt Audrey Gaughran.

25 jaar onrecht

Duizenden mensen overleden toen in december 1984 een wolk van dodelijk gas ontsnapte uit een pesticidenfabriek van Union Carbide, dat in 2001 volledig door het Amerikaanse Dow Chemicals werd overgenomen. Sindsdien hebben overlevenden en mensenrechtenorganisaties bij Dow aangedrongen op maatregelen om de nog steeds voortdurende effecten van de ramp aan te pakken, waaronder vervuiling van het grondwater door chemisch afval, maar het bedrijf heeft steeds alle verantwoordelijkheid afgewezen.

Lees meer in het Engelstalig persbericht