België moet vermijden dat nieuw verdrag met Iran straffeloosheid in de hand werkt
Actueel

04 juli 2022

Amnesty International riep de federale Belgische parlementsleden op om te zorgen dat een bilateraal verdrag tussen Iran en België volledig in overeenstemming is met de mensenrechtenverplichtingen.

Het verdrag mag geen aanmoediging worden voor Iran om verder internationale misdrijven en ernstige mensenrechtenschendingen te begaan. België moet mee zorgen dat de straffeloosheid voor die misdrijven, en voor het misdrijf van gijzelneming in het bijzonder, niet in de hand wordt gewerkt. Amnesty roept België op om daartoe de gepaste juridische en politieke acties te nemen.

De internationale gemeenschap, met inbegrip van België en andere Europese regeringen, slagen er niet in te zorgen dat Iran verantwoording moet afleggen voor schendingen van de mensenrechten en onwettige handelingen die de Iraanse autoriteiten ook buiten hun eigen grenzen begaan. Zolang dat falen aanhoudt, is er een aanzienlijk risico dat Iraanse dissidenten in het buitenland nog meer bedreigd en aangevallen zullen worden door agenten van de Islamitische Republiek Iran.

Lees het volledige statement hier met daarin ook een herhaling van onze oproepen over de aanhoudende gijzelneming door Iran van de gefolterde, terdoodveroordeelde en sinds 6 jaar arbitrair vastgehouden Zweeds-Iraanse spoedarts Ahmadreza Djalali.