BELGIË: MEER MIDDELEN TEGEN HUISELIJK GEWELD TIJDENS COVID-19-PANDEMIE

BELGIË: MEER MIDDELEN TEGEN HUISELIJK GEWELD TIJDENS COVID-19-PANDEMIE

08 april 2020

Thuisblijven en afstand houden van anderen kan voor sommige mensen erg gevaarlijk zijn. QUARANTAINES, IMPACT VAN STRESS EN SOCIO-ECONOMISCHE ONZEKERHEID VERHOGEN namelijk het RISICO OP PARTNERGEWELD.

Meer meldingen

De hulplijn 1712, waar slachtoffers van geweld en misbruik terechtkunnen, kreeg vorige week 70% meer oproepen in vergelijking met de eerste week toen de coronamaatregelen van kracht waren. “De komende dagen en weken verwachten we nog een verdere stijging”, klinkt het bij coördinator Wim Van de Voorde. De meeste van de oproepen gaan over familiaal geweld.

“DE KOMENDE DAGEN EN WEKEN VERWACHTEN WE NOG EEN VERDERE STIJGING.”

Wim Van de Voorde, coördinator hulplijn 1712

Toename seksueel geweld

De toename van seksueel geweld binnen het koppel is zeker ook te vrezen. In een recente peiling* van Amnesty International zegt 23% van de bevraagde vrouwen dat ze ooit door haar partner gedwongen werd tot seks.

* De enquête waarvan sprake in dit persbericht werd afgenomen door het bureau Dedicated in september en oktober 2019 bij 2300 Belgen tussen 15 en 75 jaar oud.

Lees meer over onze campagne

Extra maatregelen

Op de Interministeriële Conferentie Vrouwenrechten, die plaatsvond op 2 april, beslisten de ministers om extra in te zetten op de preventie, bewustmaking, bescherming en de ondersteuning van mensen die slachtoffer zijn van huiselijk geweld.

Concreet wordt de communicatie van noodnummers en hulplijnen naar het grote publiek opgevoerd, sensibiliseringscampagnes op radio en tv (her)opgestart en telefonische permanentie wordt aangeboden. De regering zoekt ook alternatieve oplossingen voor opvang door de samenwerking met hotels.

Lees hier alle maatregelen die worden genomen

Amnesty International verwelkomt deze maatregelen maar blijft ook waakzaam. De bescherming van slachtoffers van huiselijk en seksueel geweld moet ook na deze crisis een prioriteit blijven voor onze regering.