Bangladesh moet vluchtende Rohingya beschermen

Bangladesh moet vluchtende Rohingya beschermen

31 augustus 2017

Meer dan 20.000 leden van de moslim-minderheid Rohingya zijn in Myanmar op de vlucht geslagen voor buitensporig geweld en vervolging. Ze zoeken hun toevlucht in buurland Bangladesh. Amnesty roept de autoriteiten op hun grenzen niet te sluiten maar hen een veilig toevluchtsoord te bieden en alle hulp te geven die ze nodig hebben.

De Rohingya ontvluchten het geweld in de deelstaat Rakhine in Myanmar, waar ze al decennia lang worden achtergesteld en gediscrimineerd. Het is voor de meeste van hen onmogelijk om snel weer terug te keren naar Myanmar. Daarom moeten de autoriteiten van Bangladesh hun grenzen niet sluiten voor de Rohingya, maar hen beschermen tegen het steeds verder oplaaiende geweld.

Systematische discriminatie

Het geweld in de deelstaat Rakhine laaide eind augustus weer op na aanvallen van Rohingya militanten. Bij de aanslagen vielen meer dan dertig doden. De meeste Rohingya zijn moslim en worden al decennialang systematisch gediscrimineerd in het overwegend boeddhistische Myanmar. De meeste Rohingya wonen in de westelijke deelstaat Rakhine. Volgens de regering van Myanmar zijn de Rohingya illegale immigranten uit buurland Bangladesh. Door discriminatie hebben ze beperkte bewegingsvrijheid en zijn ze effectief stateloos. Er is een gebrek aan toegang tot onderwijs, gezondheidszorg en werk. Meer dan 14.000 Rohingya wonen gedwongen in kampen en mogen niet zonder pas buiten hun dorpen reizen.

Angst voor escalatie geweld

De kans bestaat dat het geweld in de deelstaat weer escaleert, zoals eerder al gebeurde. Na aanslagen op politie-posten in oktober 2016, grepen de autoriteiten van Myanmar met harde hand in: bij veiligheidsoperaties in Rakhine werden ernstige mensenrechtenschendingen begaan. Zo maakten soldaten zich schuldig aan moord, willekeurige arrestaties, verdwijningen, marteling, verkrachting en werden huizen platgebrand. Dit zijn mogelijke oorlogsmisdaden.

Om te voorkomen dat het geweld nu weer escaleert, moeten beide partijen in het conflict zich terughoudend opstellen en ervoor zorgen dat burgers beschermd worden. Er moet snel een grondig onderzoek komen naar deze misdaden. Hoewel het leger de bevolking moet beschermen, mogen ze geen carte blanche krijgen van de autoriteiten om grof geweld in te zetten tegen bepaalde delen van de bevolking. Het is cruciaal dat de overheid de langdurige en systematische discriminatie van de Rohingya aanpakt.