Uit de beweging

Amnesty Vlaanderen steunt Control Arms campagne in de Democratische Republiek Congo

10 februari 2008

De Vlaamse afdeling van Amnesty International ging ontwikkelde samen met GRIP en het Congolese Actienetwerk Kleine Wapens (RECAAL) een Control Arms trainingssessie.

De afgelopen jaren voerden we succesvol campagne voor een betere controle op de wapenhandel. Op internationale fora verdedigde de Belgische regering met verve de totstandkoming van het Internationaal Wapenhandelverdrag. In België leek ons doel bereikt. Maar elders zoals in de Democratische Republiek Congo (DRC) kunnen lokale NGO's die betrokken zijn bij de Control Arms Campagne, nog heel wat steun gebruiken. De Vlaamse afdeling van Amnesty ging daarom in zee met de franstalige organisatie GRIP. Via GRIP zochten we contact met het Congolese Actienetwerk Kleine Wapens (RECAAL) en samen ontwikkelden we een Control Arms trainingssessie.

De trainingssessies voor NGO's werden uiteindelijk gehouden op 7 en 8 februari 2008 in Kinshasa en 15 en 16 februari in Matadi (Bas-Congo). De 11.11.11 vertegenwoordiger in Kinshasa, Bart Horemans, nam deel aan de sessie in Kinshasa en gaf zelf een presentatie. Een mooi staaltje van globalisering door Amnesty International in Vlaanderen.