Amnesty-tram rijdt door Gent en Brussel

Amnesty-tram rijdt door Gent en Brussel

07 juli 2014

Vanaf 10 juli rijdt er vier weken lang een heuse Amnesty-tram voor vrije meningsuiting door de Gentse binnenstad. Burgemeester Daniël Termont maakte op 10 juli als eregast een rit op deze tram.

Vrije meningsuiting is niet voor iedereen

Eén van de trams op lijn 1 tussen haltes Expo en Evergem is van 10 juli tot 10 augustus volledig gehuld in de Amnesty-kleuren. De tram staat helemaal in het teken van het recht op vrije meningsuiting.

Wie met de tram reist, kan via een innovatieve actie aan den lijve ondervinden wat censuur betekent. Op die manier willen we de reizigers duidelijk maken dat vrije meningsuiting een kostbaar goed is.

Over heel de wereld worden mensen gecensureerd. In landen als Rusland, Turkije of China bijvoorbeeld is het niet zo vanzelfsprekend om vrij rond te surfen op internetfora en sociale media. Zo blokkeerde de Turkse overheid in maart de toegang tot YouTube en Twitter. Ook Egypte kondigde onlangs nieuwe plannen aan om sociale media op grote schaal te controleren.

OOOH! Award

De Amnesty-tram rijdt een hele maand door de Gentse binnenstad, waarna hij in het najaar naar Brussel verhuist.

Dit alles is te danken aan Ogilvy, het communicatiebureau van Amnesty International Vlaanderen, dat met dit concept de eerste prijs wegkaapte op de Out of Home (OOH) Awards. De OOH-awards, een initiatief van LijnCom en JC Decaux, bekronen het meest creatieve idee voor openbaar vervoer. De winnaar mag gratis een maand lang in Brussel en een Vlaamse stad naar keuze een tram bekleden.