Amnesty Leerstoel erkent Jeanne Devos
Uit de beweging

Amnesty Leerstoel erkent Jeanne Devos

09 maart 2011

Dit jaar zal zuster Jeanne Devos op 30 maart de Amnesty International leerstoel ontvangen voor haar inzet in de strijd tegen armoede en uitbuiting van huispersoneel (vooral vrouwen en kinderen) in India.

Op 30 maart 2011 wordt voor de vierde keer op rij de Amnesty International leerstoel uitgereikt aan de Universiteit Gent. De leerstoel wordt jaarlijks toegekend aan iemand die een bijzondere bijdrage levert op het domein van de mensenrechten. Dit jaar zal de Belgische zuster Jeanne Devos op 30 maart de leerstoel ontvangen voor haar inzet in de strijd tegen armoede en uitbuiting van huispersoneel (vooral vrouwen en kinderen) in India, voor en samen met de allerarmsten.

Zuster Devos vertrok in 1963 als missiezuster naar India. De confrontatie met de schrijnende armoede, de onderdrukking en de uitbuiting maakte grote indruk. Vanuit haar verontwaardiging over het lot van de allerarmsten ontpopte ze zich 25 jaar geleden als de drijvende kracht achter de Nationale Beweging voor Huispersoneel in India die vandaag meer dan twee miljoen leden telt, actief is in 24 staten, 28 talen vertegenwoordigt, en bestaat uit 12.000 groepen.

In India werken meer dan 90 miljoen mensen, vooral vrouwen en kinderen, als huispersoneel. Huisarbeid is voor hen vaak de enige manier om te overleven. Maar voor huisarbeid in India bestaat er nog steeds geen nationaal aanvaard, degelijk arbeidsstatuut. Er is dus geen sprake van rechten, juridische bescherming en waardigheid. Misbruik is dan ook schering en inslag omdat het daarenboven vaak gaat om ‘onzichtbaar’ werk. Ook is er een gebrek aan zelfvertrouwen en respect bij huisarbeidsters zelf. Daar wil de Nationale Beweging van zuster Jeanne Devos verandering in brengen. De Beweging brengt huisarbeidsters bij elkaar en geeft hen opnieuw een gevoel van eigenwaarde. Samen komen ze op voor hun rechten en zetten ze zich in voor de erkenning van huisarbeid als volwaardig werk. Want pas als ze hun rechten kunnen opeisen en ze waardige werkomstandigheden kunnen afdwingen, is het mogelijk om uit de armoede te ontsnappen.

Na 25 jaar heeft de Beweging in India vooral bewustwording rond de problematiek gecreëerd en vooruitgang gemaakt op wettelijk vlak. Zo krijgen huisarbeidsters in diverse Indiase deelstaten nu wettelijke erkenning, werden er vakbonden voor huispersoneel opgericht en is de beweging erin geslaagd om de erkenning van huisarbeid bovenaan de internationale agenda te plaatsen.
Ook wordt huisarbeidsters binnen de Beweging geleerd te onderhandelen met werkgevers, geld te beheren, een geschreven contract te eisen, zich te groeperen en te organiseren,... Er wordt dus samengebracht en versterkt in een organisatie ván huispersoneel vóór huispersoneel. Een inspiratiebron.

Meer informatie

Je kan zuster Jeanne Devos aan het werk zien op 30 maart 2011 bij de uitreiking van de Amnesty Leerstoel Amnesty International 2010-2011. De uitreiking start om 20u in de Gentse Vooruit. Zuster Devos zal getuigen over haar strijd voor waardig werk in India. Aansluitend is er gelegenheid om vra­gen te stellen.

Nutttige links :

Auteur: Themateam Vrouwenrechten - Annemie Van Uytven