Amnesty Leerstoel 2012-2013 voor Solange Habonimana

Amnesty Leerstoel 2012-2013 voor Solange Habonimana

05 maart 2013

Zoals elk jaar kent de Universiteit Gent de Amnesty International Leerstoel toe aan iemand die een bijzondere bijdrage levert in het domein van de mensenrechten. Dit jaar gaat de eer naar Solange Habonimana, een Burundese mensenrechtenactiviste.

Misschien niet zo’n bekende naam bij het grote publiek, maar zonder twijfel een straffe dame. De officiële toewijzing van de Leerstoel vindt plaats op dinsdag 12 maart in kunstencentrum Vooruit in Gent.

Habonimana’s rol in de verdediging van de mensenrechten in Burundi is aanzienlijk. Ze ijvert op verschillende niveaus voor meer veiligheid en democratie in haar land. Solange werkt voor de Burundese koepelorganisatie FORSC, het Burundese Forum voor de Versterking van de Civiele Maatschappij. Dat wil de positie van het middenveld versterken en zo mee helpen bouwen aan de Burundese rechtsstaat. FORSC is een partner van 11.11.11.

Solange heeft ook een specifieke expertise in vrouwenrechten en genderthema’s. Als woordvoerder van verschillende vrouwenorganisaties strijdt ze tegen geweld op vrouwen en tracht hun economische en sociale status te verbeteren.

Bedreigingen

In vergelijking met de buurlanden kan Burundi rekenen op een levendig middenveld. Voor Burundese journalisten en ngo’s wordt het echter steeds moeilijker om vrij verslag uit te brengen over mensenrechten, justitie en corruptie. Meer en meer worden ze lastiggevallen door de overheid.

Na de moord in april 2009 op Ernest Manirumva, een prominente Burundese mensenrechten­activist, startte FORSC de campagne ‘Gerechtigheid voor Ernest Manirumva’. Als één van de campagneleiders ontving Solange anonieme telefonische bedreigingen. Op een gegeven moment moest ze daarom af en toe moest onderduiken. In die periode kreeg ze ook tijdelijk een reisverbod opgelegd.

In november 2009 heeft de Burundese overheid FORSC buiten de wet gesteld. Onder internationale druk en na een oproep tot dialoog van FORSC zelf werd die beslissing ingetrokken. De relatie tussen beide partijen blijft gespannen. Momenteel zitten enkele wetsontwerpen in de pijplijn die het werk van Burundese ngo's en media mogelijk verder zullen belemmeren. FORSC ijvert ervoor om deze voorstellen aan te passen en de vrije meningsuiting te respecteren.

Federaal volksvertegenwoordiger en professor mensenrechten Eva Brems volgt het werk van Solange Habonimana op de voet en helpt haar waar ze kan. Amnesty bracht professor Brems en enkele collega-parlementsleden in contact met Burundese activisten om hun zichtbaarheid en veiligheid te verhogen indien ze in gevaar verkeren.

Met de toekenning van de Amnesty Leerstoel aan Solange Habonimana wil de Universiteit Gent een hommage brengen aan haar uitzonderlijke realisaties op vlak van mensenrechten. Vorig jaar ging de Leerstoel naar Thomas Hammarberg, toenmalig Mensenrechtencommissaris van de Raad van Europa en voormalig secretaris-generaal van Amnesty International. Ook Zuster Jeanne Devos en Dr. Luis Moreno-Ocampo, hoofdaanklager bij het Internationaal Strafhof in Den Haag kregen in het verleden de Leerstoel toegewezen.

Publiekslezing

Solange Habonimana kan als geen ander vertellen over de uitdagingen waarmee het Burundese middenveld vandaag geconfronteerd wordt. De officiële uitreiking van de Leerstoel vindt plaats op 12 maart om 20.00u in Vooruit in Gent. Daarna brengt ze de lezing ‘Challenges for Human Right Defenders in Burundi in a post conflict situation’. Voertaal is Engels. Inschrijven via [email protected].

Op maandag 11 maart (11u30-13u30) en vrijdag 15 maart (9u30 -11u30) geeft ze een gastcollege aan de studenten van de UGent, telkens in de Universiteitsstraat 4, Auditorium B.

De Amnesty Leerstoel 2012-2013 is een samenwerking tussen de UGent, Amnesty International Vlaanderen, 11.11.11 en Vooruit.