Amnesty Jongerenkamp in Parijs

30 juli 2008

Van 21 t.e.m. 25 juli stuurde de Vlaamse Amnesty afdeling een delegatie van vier enthousiaste jongeren naar het internationaal jongerenkamp in Parijs en dat zal men geweten hebben!

In het verleden werd er al eens een internationaal kamp georganiseerd maar op de volgende editie was het dus wachten tot dit jaar. Vijf secties sloegen de handen in mekaar en organiseerden een kamp dat de verbeelding overstijgt. 18 secties en 58 jongeren uit heel Europa namen deel en zagen dat het goed was.

Werk aan de winkel

Op de agenda stonden twee grote thema's: 'youth leadership' en een vorming over 'human dignity'. Twee razend interessante thema's die de jongeren aan den lijve moesten ondervinden. Want het was niet de bedoeling passief te luisteren naar een expert. De jongeren konden, via workshops en groepsgesprekken zelf actief deelnemen. Amnesty wil immers mondige jongeren die hun stem durven laten horen. Zij zijn niet alleen de mensenrechtenverdedigers van vandaag, maar ook van de toekomst. De focus op youth leadership was dan ook niet toevallig gekozen.

Elke dag begon met een leuke opwarmronde: een quiz of zelfs het uitbeelden (soms erg plastisch) van een mensenrechtenschending. Tussen de workshops door moesten de verschillende house groups zich wijten aan een specifieke taak: de reporters trokken op pad om het kamp vast te leggen voor het toekomstig nageslacht, de actiegroep stond in voor de voorbereiding van de publieke actie. Een andere groep boog zich over het jongerenwerk van Amnesty in Europa en delaatste groep koesterde ambitieuze plannen om een internationale week van jongerenactivisme op poten te zetten.

Ontspanning en actie

Uiteraard was er ook genoeg ruimte voor ontspanning maar steeds met een Amnesty toets. Een mensenrechtenfilmavondje, een cultureel avondje waar er met een gezellig glaasje wijn verder werd gediscussieerd over wat jongeren voor Amnesty kunnen betekenen en een avond uit naar hartje Parijs!

Op vrijdag was het tijd voor de kers op de taart. Op de mooie Pont des Arts werd een grootschalige publieke actie gehouden voor mensenrechten in China. De actiegroep illustreerde de problematiek met een treffend toneeltje waarna de volledige groep actie voerde voor Chinese mensenrechtenverdedigers. Ontroerend, mooi, motiverend, vriendschappelijk, one amnesty.. je komt woorden te kort om de actie te omschrijven!

Tijd voor afscheid

Met traantjes in de ogen kwamen we dan ook terug naar huis. Traantjes, maar vooral met een pak energie en nieuwe ideeën om het jongerenwerk binnen Amnesty Vlaanderen nog verder uit te bouwen. Ook onze deelnemende jongeren hebben Amnesty vibes gekregen die ze nooit nog kwijt geraken. De studentenkern Antwerpen en de schoolgroep Genk zijn bij deze dus gewaarschuwd!

Bedankt, Merel, Leandra, Katrien en Hans om zo'n toffe delegatie te zijn! Wat een kamp... wat een ervaring...

Auteur: Danielle Hennaert