Amnesty International Leerstoel 2016 gaat naar Peter Piot

Amnesty International Leerstoel 2016 gaat naar Peter Piot

20 mei 2016

De Universiteit Gent kent de Amnesty International Leerstoel dit jaar toe aan professor Peter Piot voor zijn belangrijke rol in het realiseren van het wereldwijde recht op gezondheid.

De leerstoel gaat elk jaar naar een persoon die zich bijzonder verdienstelijk heeft gemaakt op het vlak van de mensenrechten. Vorig jaar viel de eer te beurt aan de Amerikaanse schrijver Dave Eggers.

Boegbeeld van strijd tegen HIV

Peter Piot (67) is wellicht het bekendst voor zijn voortrekkersrol in de strijd tegen aids. Eerst, in het begin van de jaren negentig, als voorzitter van de International AIDS Society en directeur van de aidsprogramma’s van de Wereldgezondheidsorganisatie. Enkele jaren later, in 1994, stond Piot mee aan de wieg van UNAIDS. Als directeur van het VN-agentschap wierp hij zich op als hét boegbeeld van de wereldwijde strijd tegen HIV. Van 1995 tot 2008 was hij naast directeur van UNAIDS ook adjunct-secretaris-generaal van de Verenigde Naties.

Peter Piot was ook de medeontdekker van het ebolavirus in 1976, twee jaar nadat hij als arts was afgestudeerd aan de Universiteit Gent. Hij hielp in het toenmalige Zaïre de eerste ebola-epidemie bedwingen. In 1980 behaalde hij een doctoraat in de microbiologie aan de Universiteit Antwerpen.

Bekommernis om mensenrechten

Niet alleen leverde Piot baanbrekend wetenschappelijk onderzoek naar onder meer het ebolavirus en HIV, hij probeerde ook om zoveel mogelijk mensen toegang te verschaffen tot geneesmiddelen tegen HIV. Daarbij had hij oog voor de strijd tegen sociale ongelijkheid, discriminatie en stigmatisering. Bekommernis om mensenrechten was altijd onlosmakelijk verbonden met zijn wetenschappelijke werk.

Peter Piot werkte als professor microbiologie en openbare gezondheid onder meer voor het Instituut voor Tropische Geneeskunde in Antwerpen, de VUB, de universiteit van Nairobi en als senior fellow aan de University of Washington en de Bill & Melinda Gates Foundation. Momenteel is hij directeur van de London School of Hygiene and Tropical Medicine. Van 2007 tot 2014 was hij voorzitter van de Koning Boudewijnstichting.

Indrukwekkend palmares

Het aantal onderscheidingen dat Peter Piot in binnen- en buitenland al mocht ontvangen, is indrukwekkend. Onder meer de Hideyo Noguchi Prijs, de Nelson Mandela Prize for Health and Human Rights, the Gairdner Award en de Robert Koch Gouden Medaille staan op zijn naam. Peter Piot schreef meer dan 580 wetenschappelijke artikelen en 17 boeken, waaronder zijn autobiografie ‘Geen tijd te verliezen. Van ebola tot aids: een leven lang strijd tegen infectieziekten’ (2012).

De officiële uitreiking van de Amnesty International Leerstoel vindt plaats op dinsdag 22 november 2016 in de Theaterzaal van Kunstencentrum Vooruit in Gent. Gastvrouw is professor Eva Brems van het Human Rights Centre van de UGent. De dag daarna geeft professor Piot een gastcollege aan de UGent.

Over de Leerstoel

De voorbije jaren ging de Amnesty International Leerstoel onder meer naar schrijver Dave Eggers, zuster Jeanne Devos, anti-doodstrafadvocaat Clive Stafford Smith en de Egyptische activiste Nawal El Sadaawi.