Amnesty blijft actievoeren voor Aleksej Navalny

Amnesty blijft actievoeren voor Aleksej Navalny

24 februari 2021

UPDATE 07/05:

Op 7 mei 2021 maakte Amnesty bekend dat het de status van gewetensgevangene herstelde voor Aleksej Navalny. Amnesty verontschuldigde zich en legt de beslissing uit in dit statement. Het bericht hieronder gaat deels over de interne discussie die Amnesty daarover voerde en is daardoor niet meer geheel pertinent.

Aleksej Navalny, een bekende Russische activist en criticus van het Kremlin wordt gestraft voor zijn kritiek op president Poetin. Amnesty International voert al lang actie voor Navalny en blijft dit doen.

Kort nadat Aleksej Navalny in januari 2021 in Moskou aankwam vanuit het buitenland, werd hij gearresteerd. Hij was teruggekeerd uit Duitsland waar hij herstelde nadat hij vijf maanden ervoor was vergiftigd. Navalny uit al jaren kritiek op president Poetin en zijn regering en dat is hem duur komen te staan.

Vast vanwege zijn acties

Aleksej Navalny zit gevangen vanwege zijn strijd tegen corruptie en zijn kritiek op de regering Poetin. Twee weken terug leverde Amnesty nog 200.000 handtekeningen af bij de Russische autoriteiten met de oproep om Navalny vrij te laten. Amnesty blijft zich inzetten voor gerechtigheid voor Navalny en de vele anderen die in Rusland onterecht gevangen zitten.

Recent ontstond ophef over een interne discussie over of mr. Navalny voldoet aan de voorwaarden die Amnesty hanteert om iemand al of niet gewetensgevangene te noemen.

Amnesty International gebruikt de term ‘gewetensgevangenen’ voor mensen die:

• gevangen worden gehouden of in hun bewegingsvrijheid worden beperkt vanwege hun politieke, godsdienstige of andere overtuiging, etnische afkomst, geslacht, seksuele oriëntatie, kleur of taal;
  • geen geweld of haat hebben gebruikt of gepropageerd.

Kort na zijn arrestatie werd met de term ‘gewetensgevangene’ over Navalny gecommuniceerd vanuit het Internationaal Secretariaat. Het gebruik van de term werd de voorbije weken echter intern opnieuw tegen het licht gehouden en na een grondige analyse kwam het Internationaal Secretariaat tot de conclusie dat het gebruik van die term voor de heer Navalny voorbarig was. Met name door een aantal uitspraken van hem in het verleden, werd beslist niet langer de term ‘gewetensgevangene’ te gebruiken in de campagne die we voeren voor zijn vrijlating.

Het nieuws over Amnesty’s beslissing daarover kwam op betreurenswaardige manier naar buiten en werd handig als wapen gebruikt door onder meer Kremlingetrouwen om zowel Amnesty als Aleksej Navalny te beschadigen.

Het feit dat Amnesty International mr. Navalny niet meer benoemt als een gewetensgevangene, doet niets af aan onze strijd voor gerechtigheid en onze roep om zijn onmiddellijke vrijlating. De Russische autoriteiten moeten stoppen met het intimideren en vervolgen van Navalny vanwege zijn politiek activisme.

Amnesty International wil de eigen verantwoordelijkheid voor wat de afgelopen tijd gebeurde niet ontvluchten. We betuigen onze diepe spijt over de schade die dit de campagne om Navalny vrij te krijgen kan hebben berokkend.

Verdere info in het Engelstalige bericht

Teken de petitie