Aanslag Charlie Hebdo Frankrijk: donkere dag voor vrije meningsuiting

Aanslag Charlie Hebdo Frankrijk: donkere dag voor vrije meningsuiting

07 januari 2015

De dodelijke aanval op het kantoor van het satirische weekblad Charlie Hebdo in Parijs is een huiveringwekkende aanval op de vrijheid van meningsuiting.

Bij de aanval op de redactie van Charlie Hebdo uitgevoerd door naar verluidt gemaskerde schutters werden 12 mensen gedood en vielen er nog meer gewonden.

"Dit is een zwarte dag voor de vrijheid van meningsuiting en voor een levendige media-cultuur. Maar het is bovenal een verschrikkelijke menselijke tragedie", zegt Stephan Oberreit, directeur van Amnesty International in Frankrijk.

"Het is een gruweldaad, bedoeld om journalisten te doden, de vrijheid van meningsuiting te onderdrukken en angst te zaaien. Deze aanslag moet volstrekt veroordeeld worden en de Franse autoriteiten moeten ervoor zorgen dat alle verantwoordelijken voor de rechter worden gebracht in een eerlijk proces. Journalisten die bedreigd worden moeten bescherming krijgen en hun werk kunnen doen zonder te moeten vrezen voor hun leven."

Charlie Hebdo, een wekelijkse satirisch blad gevestigd in Parijs, heeft in het verleden al voor controverse gezorgd door de publicatie van cartoons die als beledigend werden beschouwd voor de islam.

Amnesty International wijst erop dat de vrijheid van meningsuiting geldt voor meningen van alle strekking, met inbegrip van meningen die beledigend of aanstootgevend kunnen zijn. We blijven de situatie en de reactie van de overheid nauwgezet opvolgen.

Lees meer over de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens en artikel 19: de vrijheid van meningsuiting