Aanklacht tegen vier activisten ingetrokken
Goed nieuws

Aanklacht tegen vier activisten ingetrokken

20 maart 2009

Mexicaanse autoriteiten hebben de aanklachten ingetrokken tegen vier inheemse mensenrechtenverdedigers, die nu al meer dan een jaar hebben vastgezeten.

Amnesty heeft de beslissing tot vrijlating verwelkomt, maar blijft oproepen tot de vrijlating van een activist, Raúl Hernández, waarvan de aanklacht nog niet is ingetrokken. Hij wordt nog steeds vastgehouden, ondanks dat er onvoldoende bewijsmateriaal is om zijn schuld te bewijzen.

De vijf leden van de Me’ phaa Inheemse Volkeren Organisatie in Guerrero, Manuel Cruz, Orlando Manzanarez, Natalio Ortega, Romualdo Santiago en Raúl Hernández werden aangeklacht voor een moord gepleegd in april 2008.

"Er was onvoldoende bewijs om de mensenrechtenverdedigers vast te kunnen houden", zei Susan Lee, Amerika’s programmadirecteur van Amnesty International. "De beslissing om de aanklacht in te trekken is dus positief nieuws. De volgende belangrijke stap is om een einde te maken aan de oneerlijke detentie van Raúl Hernández."