68.000 handtekeningen tegen seksueel geweld

68.000 handtekeningen tegen seksueel geweld

09 december 2021

Op vrijdag 10 december, Internationale Dag van de Mensenrechten, overhandigden Amnesty International en SOS Viol bijna 68.000 petitie-handtekeningen aan staatssecretaris voor Gendergelijkheid, Gelijke Kansen en Diversiteit, Sarah Schlitz. De petitie eist in vijf punten meer concrete actie voor een beter beleid tegen seksueel geweld.

Om het krachtige signaal van deze massa bezorgde burgers te versterken, stelde Amnesty een groot LED-scherm op voor het kabinetsgebouw (Financietoren) met de kernboodschappen van de campagne tegen seksueel geweld, omringd door activisten met protestborden. Er werden ook stickers geplakt op de trappen die naar de Financietoren leiden, met de boodschap: "step up against sexual violence".

Seksueel geweld is in strijd met de mensenrechten en Amnesty International wil het wijdverbreide probleem op de Dag van de Mensenrechten extra belichten. “In anderhalf jaar campagnevoeren tegen seksueel geweld, werd erg duidelijk hoe diepgeworteld en alomtegenwoordig het probleem is. Zelden tekenden er meer Belgen in op een van onze petities, wat toont dat het thema enorm veel mensen raakt. Dat kan niet verbazen, als we weten dat 2 op 3 Belgen in de loop van het leven in aanraking kwam met een vorm van seksueel geweld en dat dat voor vrouwen en meisjes zelfs 81% is (UN-MENAMAIS 2021). Dat cijfer moet absoluut omlaag en de slachtoffers die toch nog vallen, moeten beter opgevangen worden”, aldus Wies De Graeve, directeur van Amnesty International Vlaanderen.

“De stem van 68.000 mensen die verandering eisen, mag niemand negeren. Wij hopen dan ook dat de federale regering dit signaal, deze noodkreet, ter harte neemt en werk maakt van de voornemens in het Nationaal Actieplan tegen Gendergerelateerd Geweld. Een plan waar wij - mits enkele bemerkingen - achter staan en waarvan we de uitvoering nauwgezet zullen opvolgen, in samenwerking met de verscheidene partners in de strijd tegen seksueel geweld.”

Vragen over seksueel geweld of hulp nodig? Bekijk hier welke hulplijn het meeste geschikt is voor jou.