5 VERWEZENLIJKINGEN IN 2020 IN DE STRIJD TEGEN ETNISCH PROFILEREN
Goed nieuws

5 VERWEZENLIJKINGEN IN 2020 IN DE STRIJD TEGEN ETNISCH PROFILEREN

17 december 2020

In deze tijd van eindejaarslijstjes blikken we terug op 5 verwezenlijkingen in 2020 van het platform ‘Stop etnisch profileren’.

Soms houden politieagenten iemand aan op basis van hun negatieve vooroordelen over afkomst, huidskleur, nationaliteit of geloof in plaats van om een objectieve reden. Dat is wat Yassin, een jongen met een migratieachtergrond, overkwam op school:

“Er was eens een drugscontrole op school, met drugshonden. De hond was niet bij mij gestopt, maar toch hebben ze mij eruit gepikt. Ze zeiden: ‘Je zag er verdacht uit’.”

Het Belgische platform ‘Stop etnisch profileren’ wil komaf maken met deze discriminerende praktijk. In het platform bundelen Amnesty International samen met zes andere organisaties en activist Yassine Boubout hun krachten. Lees hier vijf verwezenlijkingen van ‘Stop etnisch profileren’ in het afgelopen jaar.

1. Lancering campagne ‘Niet normaal?!’

Starting with a bang: de campagne ‘Niet normaal?!’ werd in juni gelanceerd en gretig opgepikt door de media. De boodschap was duidelijk: etnische profilering is discriminatie. Het is frustrerend en vernederend voor wie het ondergaat, vaak telkens opnieuw. Het schaadt het vertrouwen in de politie, wat een serieuze barrière vormt voor goed politiewerk. Etnisch profileren helpt niets of niemand vooruit.

2. Constructieve dialoog met de Federale Politie

Sinds de start van de campagne voerde ‘Stop etnisch profileren’ een reeks constructieve gesprekken met de Federale Politie. We gingen in dialoog over onze aanbevelingen om etnisch profileren te voorkomen, waaronder de registratie van identiteitscontroles. Alle partijen moeten mee zijn als we etnisch profileren willen elimineren.

3. Werken aan eerlijkere identiteitscontroles

In juli namen vier politiezones (Antwerpen, Mechelen-Willebroek, Brussel-Noord en Gent) een handelingskader aan die agenten op straat helpt om kwaliteitsvolle en correcte identiteitscontroles uit te voeren. De meeste politiemensen doen immers niet bewust aan etnisch profileren, maar missen begeleiding en training om dit tegen te gaan. Het handelingskader verwijst letterlijk naar de strijd tegen etnisch profileren. Het bewijs dat het bewustzijn over etnisch profileren en de wil om het aan te pakken groeit!

4. Hoorzitting in het Brussels parlement

In september was ‘Stop etnisch profileren’ te gast in het Brussels parlement. We lichtten het probleem en onze aanbevelingen toe tijdens één van de hoorzittingen die het parlement organiseerde om de relatie tussen de Brusselse politie en de burgers te verbeteren. De hoorzittingen resulteerden in een resolutie met 37 verschillende aanbevelingen, waarvan er vele helpen om etnisch profileren te bestrijden.

5. Megafoon voor getuigenissen

Donderdag = getuigenissendag. Sinds juni deelt het platform elke week een nieuwe getuigenis over etnisch profileren via sociale media. Etnisch profileren is niet normaal. Dat maken de getuigenissen duidelijk. Hoe meer mensen zich hiervan bewust zijn, hoe beter we etnisch profileren kunnen aanpakken.

In het platform ‘Stop etnisch profileren’ bundelen zeven organisaties hun krachten: Amnesty International, JES Brussel, Liga voor Mensenrechten, Minderhedenforum, Uit De Marge, Ligue des Droits Humains, MRAX en activist Yassine Boubout.