10 wrede weetjes over Saudi-Arabië

10 wrede weetjes over Saudi-Arabië

23 december 2019

10 dingen die je moet weten over het land waar wreedheid koning is

Sinds de moord op de journalist Jamal Khashoggi, vorig jaar, blijven de ogen van de wereld op Saudi-Arabië gericht. In 10 vragen – en antwoorden – wordt duidelijk waarom.

1 - Verwoestende oorlog in Jemen

De door Saudi-Arabië en Verenigde Arabische Emiraten geleide coalitie heeft in grote mate bijgedragen aan de oorlog die de voorbije vier jaar Jemen heeft verwoest. Duizenden burgers, ook kinderen, zijn om het leven gekomen bij bombardementen en beschietingen door de coalitie op ziekenhuizen, scholen en woningen.

Amnesty International heeft de herhaalde overtredingen van het internationale recht, waaronder ook oorlogsmisdaden, gedocumenteerd. Toch blijven landen zoals de VS, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk lucratieve wapendeals sluiten met de Saudi’s.

2 – Meedogenloze vervolging van vreedzame activisten, journalisten en academici

Sinds kroonprins Mohammed bin Salman de macht in handen heeft, zijn veel activisten gearresteerd of veroordeeld tot lange gevangenisstraffen, alleen maar omdat ze op vreedzame wijze hun recht op vrijheid van expressie, vereniging en vergadering uitoefenden.

De autoriteiten hebben het vooral gemunt op de kleine maar actieve kring van mensenrechtenverdedigers. Ze gebruiken onder meer de wetten tegen terrorisme en cybermisdaden om het vreedzame activisme te bestrijden dat mensenrechtenschendingen aan het licht brengt.

3 – Arrestaties van verdedigers van vrouwenrechten

In de voortdurende onderdrukking van de mensenrechtengemeenschap werd in 2018 een aantal prominente activisten voor de vrouwenrechten gearresteerd. Loujain al-Hathloul, Iman al-Nafjan en Aziza al-Yousef worden sinds mei 2018 zonder aanklacht vastgehouden. Na hun arrestatie lanceerde de regering een huiveringwekkende lastercampagne om de drie als “verraders” te brandmerken. Ze lopen het risico op een lange gevangenisstraf.

eIS DE VRIJLATING VAN ALLE SAUDISCHE ACTIVISTEN

4 – Executies

Saudi-Arabië behoort steevast tot de top wat de doodstraf in de wereld betreft. Tientallen mensen worden er elk jaar geëxecuteerd, dikwijls op gruwelijke wijze tijdens publieke onthoofdingen. De doodstraf schendt het recht op leven en is wreedaardig, onmenselijk en vernederend. Bovendien is er geen enkel bewijs, nergens ter wereld, dat de doodstraf misdadigers zou afschrikken. Toch blijft Saudi-Arabië mensen executeren nadat ze in een oneerlijk proces ter dood veroordeeld zijn. Tot nu toe heeft Saudi-Arabië in 2019 al 104 personen geëxecuteerd, waaronder op één dag in april alleen al 37 en de helft van hen voor misdrijven die in verband staan met drugs.

5 – Wrede, onmenselijke en vernederende straffen

De rechtbanken in Saudi-Arabië blijven mensen veroordelen tot straffen als geselingen, vaak na oneerlijk verlopen processen. Raif Badawi werd veroordeeld tot 1.000 zweepslagen en 10 jaar gevangenis, alleen maar omdat hij een blog had geschreven. Ook amputaties en kruisamputaties (bijvoorbeeld van linkervoet en rechterhand) - wat altijd neerkomt op foltering – worden uitgevoerd als straf voor sommige misdrijven.

EIS DE VRIJLATING VAN RAIF BADAWI

6 – Folteren als routine

Voormalige gevangenen, beschuldigden op processen en anderen vertelden Amnesty International dat de veiligheidsdiensten algemeen en op grote schaal gebruik blijven maken van foltering en andere mishandelingen. De verantwoordelijken komen nooit voor de rechtbank.

7 – Vrouwen systematisch gediscrimineerd

Vrouwen en meisjes krijgen in Saudi-Arabië nog altijd te maken met diepgewortelde discriminatie. Ze zijn wettelijk ondergeschikt aan de man, onder meer als het gaat om huwelijk, echtscheiding, voogdij over kinderen en erfenissen. Het systeem van voogdijschap laat een vrouw niet toe eigen beslissingen te nemen. Een mannelijk familielid moet alles voor haar beslissen.

8 – Diepgewortelde religieuze discriminatie

Leden van de sjiitische minderheid blijven het slachtoffer van diepgewortelde discriminatie, die hun toegang tot overheidsdiensten en tewerkstelling beperkt. Een heleboel sjiitische activisten werden ter dood veroordeeld of kregen lange gevangenisstraffen voor hun vermeende deelname aan anti-regeringsprotesten in 2011 en 2012.

9 – Geen buitenlandse pottenkijkers

De Saudische autoriteiten staan erom bekend: ze nemen zonder pardon strafmaatregelen tegen vreedzame activisten en familieleden van slachtoffers die onafhankelijke mensenrechtenorganisaties, zoals Amnesty International, of buitenlandse diplomaten en journalisten contacteren.

10 – De moord op Jamal Khashoggi

Op 19 juni 2019 publiceerde de Speciale Rapporteur van de VN een rapport dat concludeerde dat de journalist Jamal Khashoggi het slachtoffer was geworden van “een buitengerechtelijke executie waar Saudi-Arabië verantwoordelijk voor is”. Daar is “geloofwaardig bewijs voor, wat verder onderzoek naar de persoonlijke aansprakelijkheid van hooggeplaatste Saudische overheidsdienaren rechtvaardigt, inclusief de kroonprins.”

In december 2019 veroordeelde een Saudische rechtbank vijf mensen ter dood en drie anderen tot een gevangenisstraf voor de moord op de journalist Jamal Khashoggi. Dit witwasproces verliep echter achter gesloten deuren en zonder waarnemers. Het brengt geen gerechtigheid voor Khashoggi en zijn geliefden en het brengt evenmin de waarheid aan het licht. Amnesty International herhaalt daarom zijn oproep tot een internationaal, onafhankelijk en onpartijdig onderzoek.

EIS nu VERANDERING