Nicaragua: Amaya en 12 andere activisten opnieuw in de cel

Nicaragua: Amaya en 12 andere activisten opnieuw in de cel

4.966 / 10.000 handtekeningen

Op 14 november 2019 arresteerde de Nicaraguaanse politie minstens 13 activisten, onder hen de Belgisch-Nicaraguaanse studente Amaya Coppens.

De activisten werden aangehouden toen ze de kerk van San Miguel in Masaya verlieten. Ze brachten er water voor een groep mensen in hongerstaking. Met de hongerstaking vroeg men de vrijlating van deelnemers aan de protesten op 18 april 2018 die nog altijd gevangen zitten.

WE EISEN DAT NICARAGUA ALLE AANKLACHTEN LAAT VALLEN EN DE ACTIVSITEN DIE VASTZITTEN, ENKEL EN ALLEEN OMDAT ZE HUN RECHT OP VRIJE MENINGSUITING EN VREEDZAME SAMENKOMST BEOEFENEN, ONMIDDELIJK VRIJLAAT.

ACHTERGROND

In april vorig jaar braken er hevige protesten los over de hervorming van sociale zekerheid in Nicaragua. Studenten en activisten kwamen massaal op straat. Op 22 april 2018 werd de hervormingsbeslissing door president Daniel Ortega teruggedraaid. Maar de bikkelharde repressie van de autoriteiten tegen manifestanten gaat gewoon verder.

Verschillende studentenleiders en activisten werden aangehouden, onder hen de Belgisch-Nicaraguaanse Amaya EVa Coppens (24).  De studente geneeskunde werd samen met haar kompanen in de media onder meer beschuldigd van “terrorisme”, “brandstichting”, “aanvallen” en “illegaal bezit van wapens”. Die beschuldigingen kwamen van de politie, die Amaya en de anderen zonder aanhoudingsbevel arresteerden.

Op 11 juni 2019 ontving Amnesty International op het hoofdkantoor de boodschap dat Amaya en een groot deel van de andere activisten vrijgelaten werden. In september 2019 konden we haar op kantoor ontvangen. Maar nu zit ze dus samen met minstens 12 andere studenten opnieuw in de cel. Teken de petitie!

Teken de petitie

We vragen je geboortedatum enkel om na te kunnen gaan of je een uniek persoon bent in onze databank.

Logo Amnesty International

Amnesty International Vlaanderen vzw