Rusland, laat Navalny onmiddellijk vrij!

Rusland, laat Navalny onmiddellijk vrij!

6.441 / 10.000 handtekeningen

aleksej Navalny opgepakt en veroordeeld tot 9 jaar celstraf

De prominente Russische oppositie-activist Aleksej Navalny werd op 17 januari 2021 op het vliegveld in Moskou gearresteerd nadat hij vijf maanden lang herstelde in Duitsland van een levensbedreigende vergiftiging. Volgens onafhankelijk onderzoeksbureau Bellingcat zit de Russische geheime dienst FSB achter deze poging tot moord.

Navalny is een politiek activist: zijn hechtenis is arbitrair en volgt uit zijn politiek activisme.

Navalny werd na zijn arrestatie naar een strafkamp gestuurd. Daar verslechterde zijn gezondheid.

Rusland moet oppositie-activist Aleksej Navalny onmiddellijk vrijlaten en hem tot die tijd de nodige medische zorg te geven van een arts die hij vertrouwt.

Op 22 maart 2022 veroordeelde de rechtbank van Lefortovo in Moskou Aleksej Navalny tot 9 jaar cel omdat hij zich kritisch uitliet over president Poetin en vreedzaam actievoerde. Navalny beschuldigde de Russische elite van corruptie en machtsmisbruik.

Teken de petitie

We vragen je geboortedatum enkel om na te kunnen gaan of je een uniek persoon bent in onze databank.