Milieuactivist uit Madagaskar

Clovis Razafimalala is vader van twee en een prominente milieuactivist uit Madagaskar. Hij voert op vreedzame wijze actie tegen de illegale, maar lucratieve, uitvoer van het kostbare rozenhout. Hij is een doorn in het oog van verschillende machthebbers en werd recent op basis van valse klachten veroordeeld voor rebellie en het vernietigen van publieke documenten en goederen door brandstichting.

Clovis Razafimalala is zakenman en coördinator van het Lampogno-netwerk, een coalitie van milieuorganisaties in het noordoosten van Madagaskar. De coalitie strijdt tegen de illegale houtkap en uitvoer van rozenhout. Rozenhout is afkomstig van palissanderbomen en wordt bewerkt tot kostbaar harthout. Het is verboden om rozenhout te exporteren uit Madagaskar, maar de uitvoer is bijzonder winstgevend als je er wel in slaagt. De exporteurs zijn machtige spelers die niet terugschrikken van corruptie om hun invloed te behouden en hun activiteiten ongehinderd verder te zetten.

Milieu- en mensenrechtenverdedigers, zoals Clovis, verzetten zich tegen deze illegale praktijken en worden daarvoor arbitrair aangehouden en vastgezet. Op die manier worden ze de mond gesnoerd. In 2015 werd Armand Marozafy, een van Clovis’ collega’s, zes maanden opgesloten nadat hij illegale uitvoerpraktijken aan het licht bracht. Uit angst voor dit soort celstraffen durven veel activisten niet langer te zeggen wat ze denken. Dit probleem werd al aangekaart toen het maatschappelijke middenveld John Knox, de Speciale Rapporteur van de VN voor milieu- en mensenrechten ontmoette in oktober 2016.

Vijf jaar opgeschorte celstraf

Clovis’ acties om het woud te beschermen voor toekomstige generaties zorgden ervoor dat hij in september 2016 gevangen genomen werd. Bijna een jaar later werd hij veroordeeld tot vijf jaar opgeschorte celstraf. Dat betekent dat Clovis op dit moment voorwaardelijk vrij is, maar elk moment terug opgepakt kan worden. Hij zou demonstranten aangemoedigd hebben een regeringsgebouw te plunderen en documenten te verbranden. Maar dat is onmogelijk, want tijdens de demonstratie zat Clovis in een restaurant. Verschillende getuigen kunnen dat bevestigen, maar niemand van de getuigen is gehoord tijdens het onderzoek naar de aanklachten tegen Clovis.

Clovis vermoedt dat hij veroordeeld is vanwege zijn activiteiten tegen de illegale export van rozenhout. Veel handelaren maken deel uit van machtige netwerken in het land. Met omkoping behouden zij hun invloed en kunnen zij hun illegale activiteiten ongehinderd voortzetten.

Clovis tekende beroep aan bij het Hooggerechtshof die de initiële uitspraak verwierp. Het hof van beroep zal zich over zijn zaak moeten buigen.

Andere obstakels

Het is niet de eerste keer dat machthebbers trachten om Clovis het zwijgen op te leggen. Sinds de start van zijn milieu- en mensenrechtenactivisme in 2009 werd hij meerdere malen bedreigd en lastig gevallen. Onbekenden gooiden een molotovcocktail en staken zijn huis in brand. Clovis kon maar net op tijd ontsnappen. Zelf liep hij geen verwondingen op, maar de materiële schade was aanzienlijk. Een paar dagen na het incident werd ook het radiostation, waar Clovis voordien te gast was, in brand gestoken.

De voorbije jaren kreeg Clovis meermaals sommen geld aangeboden om de milieucoalitie te ontbinden. Hij heeft die voorstellen altijd geweigerd. Dat was niet altijd makkelijk gezien de financiële moeilijkheden waarin hij en zijn familie zich bevinden. Toen Clovis in voorhechtenis zat, moest zijn vrouw hem eten brengen. Zij en de twee kinderen zagen zich genoodzaakt dichter bij de gevangenis te komen wonen in Tamatave. Bovendien kon de oudste dochter zes maanden lang niet meer naar school omdat het schoolgeld te hoog was en het gezin die toelage niet langer kon betalen.

Internationale en nationale steun

Gelukkig staat Clovis er niet alleen voor. Veel activisten mogen dan wel bang zijn om zich publiek uit te spreken tegen de illegale handel in rozenhout. Het Malagassische middenveld lanceerde in samenwerking met een internationale ngo een petitie voor Clovis’ vrijlating. Ze zamelden meer dan 100.000 handtekeningen in.

Ook tijdens Amnesty’s Schrijfmarathon in 2017 werd er internationaal actiegevoerd voor Clovis. Meer dan 400.000 mensen schreven brieven, kaartjes of tekenden een petitie met de vraag om alle aanklachten tegen Clovis in te trekken.

Wil jij Clovis ook laten weten dat je hem en zijn strijd tegen de illegale uitvoer van rozenhout steunt?

• Maak een bordje met een persoonlijke boodschap voor Clovis.
  • Neem een foto of een selfie. Post hem op Facebook, Twitter of Instagram met de hashtag: #IStandWithThoseWhoProtectOurPlanet. Vergeet Clovis niet te taggen: op Facebook @ClovisRazafimalala, Twitter @RazafimalalaCl1 of op Instagram via @amnestyvl (dan zorgen wij ervoor dat jouw foto bij Clovis terechtkomt)!

MAAK KENNIS MET andere BESCHERMERS VAN ONZE PLANEET

© Sergio Ortiz Borbolla
Andrei Rudomakha uit Rusland noemt zichzelf een ecocentrist. Hij vecht met hart en ziel voor het behoud van de prachtige leefomgeving in Krasnodar. In december 2017 werd hij samen met een journaliste en andere leden van de ngo Environmental Watch for the North Caucasus (EWNC), aangevallen door drie ...
© Sergio Ortiz Borbolla