MET VRIJE PEN

Vanaf december 2022 gaan we weer brieven schrijven in de gevangenis

‘Met VRIJE pen’ is een schrijfproject waarbij onze aloude manier van actievoeren, het schrijven van brieven, plaatsvindt op een niet zo voor de hand liggende locatie: de gevangenis. Tijdens de schrijfsessies schrijven vrijwilligers samen met gedetineerden voor mensenrechten. Dat doen ze in de ontspanningsruimte van de gevangenis. We werken hiervoor samen met De Rode Antraciet, een vzw die cultuur- en sportactiviteiten organiseert met gedetineerden in Vlaanderen en Brussel.

Bekijk hier de VRT NWS-reportage over onze schrijfactie in de gevangenis van Hoogstraten (02/09/2019):

Tijdens onze vorige edities schreven meer dan 300 gedetineerden verspreid over 15 gevangenissen in Vlaanderen en Brussel met ons mee. In het verleden werd het contact tussen Amnesty-supporters binnen en buiten de gevangenismuren door alle betrokkenen ervaren als een enorme meerwaarde. Voor de gedetineerden zijn de schrijfsessies kostbare momenten. Gedetineerden krijgen niet alleen de kans om zich in te zetten voor mensenrechtenverdedigers maar kunnen ook samen met de vrijwilligers in gesprek gaan over mensenrechten. De samenleving wordt zo van buiten naar binnen gebracht.

"Het ergste wat je kan overkomen als je gevangen zit, is dat je vergeten wordt. Als er DAARBUITEN mensen zijn die nog aan je denken, dan betekent dat toch iets. Daarom schrijf ik ook voor ANDEREN."

Gedetineerde in de gevangenis van Hoogstraten en Amnesty-briefschrijver

Voor Amnesty-supporters van buiten de gevangenismuren is het een interessante manier om iets bij te leren over het gevangeniswezen en in contact te komen met gedetineerden. Wat is vrijheid? Hoe voelt het om gevangen te zitten? Hoe is het leven in de cel? Wat doe je met je tijd? Ook de veiligheidsprocedure en de tocht door de gevangenis is een belevenis.

“Iedereen zou eens naar de gevangenis moeten gaan en al schrijvend samen met een gevangene de tafel delen. Het is goed voor meer nederigheid in ons oordeel over onze medemens.”

Gerda Bleus, Amnesty-supporter uit Ieper

Logo met vrije pen

Word host!

Wil je graag méér doen dan enkel meeschrijven in de gevangenis? Dan is de rol als host misschien wel iets voor jou!

Wat doet een host?

• Een host faciliteert mee het bezoek en begeleidt onze schrijvers doorheen hun tocht in de gevangenis. We weten uit ervaring dat een gevangenisbezoek een diepe indruk kan nalaten op onze vrijwilligers. Daarom is het belangrijk dat we hen voldoende ondersteunen. Een host helpt ons hierbij.

Een host verzorgt mee de Amnesty-presentatie in de gevangenis. We willen onze Amnesty-briefschrijvers van binnen en buiten de gevangenis goed informeren over het werk van Amnesty International. Daarom geven we voor elke schrijfsessie een korte presentatie waarin we uitleggen wat Amnesty International doet, waarom we schrijven voor mensenrechten en wat de bedoeling is van het project ‘met VRIJE pen’.

Hoe word je een host?

Sta jij te springen om onze schrijfsessies in de gevangenis mee te ondersteunen en lijkt de rol als host jou interessant? Neem dan zeker deel aan onze vorming voor kandidaat-hosts. Hoe ga je om met vragen van gedetineerden? Hoe geef je een presentatie aan zulke specifieke doelgroep? Hoe ondersteun je onze schrijvers zo goed mogelijk? Kom naar de vorming en leer het antwoord op deze vragen!

Ben je nog niet helemaal overtuigd of twijfel je of de rol als host wel iets voor jou is? Ook jij bent welkom op onze vorming. Beslis je nadien dat je liever gewoon meeschrijft en de rol van host nog even links laat liggen, dat is helemaal ok. Iedereen is welkom!

Wanneer: zaterdag 22 oktober van 9u30-12u30 op het kantoor van Amnesty International Vlaanderen: Waversesteenweg 169, 1050 Elsene

Wil jij graag host worden?

Stuur een mailtje naar [email protected] waarin je aangeeft dat je geïnteresseerd bent om host te zijn. Wij nemen spoedig contact met jou op!

ZELF MEESCHRIJVEN IN DE GEVANGENIS?

Laat je gegevens achter via onderstaand formulier en wij houden je op de hoogte van de schrijfacties in de gevangenis. Deze zullen doorgaan in december 2022 en januari 2023. Vergeet zeker niet mee te geven in welke gevangenis je het liefst wil schrijven zodat we hier zeker rekening mee kunnen houden.

Ja, ik wil meer info over schrijven in de gevangenis:

Naar welke gevangenis gaat je voorkeur uit?
Deze vraag wordt gebruikt om spam-inzendingen te vermijden.

Deze animatie werd gemaakt door Kiefer Vanhaezebrouck, student aan KASK School of Arts in opdracht van Amnesty Groep Gent.