Mensenrechtenverdedigers

Feiten en cijfers

• In ten minste 22 landen werden in 2016 281 mensenrechtenverdedigers gedood.
  • In 63 landen waren er lastercampagnes om activisten in een kwaad daglicht te stellen.
  • Sinds 1998 zijn meer dan 3.500 mensenrechtenverdedigers vermoord.

Over de hele wereld nemen mensen enorme risico’s omdat ze onze rechten verdedigen.

Ze worden lastiggevallen, gemarteld, gevangengezet en zelfs gedood, alleen maar omdat ze hun nek uitsteken voor anderen. Zonder hun moed zou onze wereld minder rechtvaardig zijn. We moeten in de bres springen voor mensenrechtenverdedigers, waar ook ter wereld. Zodat zij in veiligheid hun werk kunnen doen.

"Als ze je niet doden, dan ruïneren ze je leven wel" - Alberto Escoria, mensenrechtenverdediger in Mexico

Smaad, surveillance en tegenspraak tegengaan

Mensen die zich uit durven spreken tegen onrecht, liggen onder vuur. Regeringen, bedrijven, gewapende groeperingen, groepen die haat zaaien en oproepen tot discriminatie en anderen proberen hen het zwijgen op te leggen.

Activisten worden weggezet als criminelen. Ze worden bestempeld als terroristen, landverraders, fraudeurs en zelfs als ‘buitenlandse agent’ oftewel spion. Daarna gaat de aanval op hen verder. Met lastercampagnes wordt hun reputatie verder aangetast, zij worden achter de tralies gezet of met geweld wordt hen het zwijgen opgelegd.

Ook worden vakbonden ontbonden en kranten verboden. Sociale media worden geblokkeerd. Online activiteiten worden op onwettige wijze gecontroleerd. En vreedzame demonstranten worden met geweld bestreden. Opkomen voor de mensenrechten is moeilijk en gevaarlijk geworden.

Daarom zijn mensenrechtenverdedigers belangrijker dan ooit tevoren. Zij hebben de moed op te komen voor vrije meningsuiting. Durven het op te nemen tegen racisme en seksisme. Hebben het lef om marteling te veroordelen en onze machthebbers ter verantwoording te roepen.

Video: wat betekent 'BRAVE'?

"Het speelt altijd door mijn hoofd dat ik gedood of ontvoerd zal worden. Maar ik weiger in ballingschap te gaan. Ik ben een mensenrechtenverdediger en ik zal deze strijd niet opgeven."  - Berta Cáceres uit Honduras die in 2016 werd vermoord

mensenrechtenverdedigers in beeld

We streven naar een wereld waarin mensen zich vrij kunnen uitspreken, zonder aanvallen, bedreigingen, gevangenisstraf of erger. Landen moeten met wetten mensenrechtenverdedigers beschermen. Ze moeten onderdrukkende wetten schrappen, bijvoorbeeld wetten die de vrije meningsuiting inperken.

Landen moeten mensen vrijlaten die alleen maar werden opgepakt omdat ze onrecht bestreden. En ze moeten stoppen om met verzonnen aanklachten mensen die kritisch zijn het zwijgen op te leggen, bijvoorbeeld onder het mom van de nationale veiligheid.

Mensen met invloed, zoals regeringsvertegenwoordigers, mensen die wetten maken of personen die een vooraanstaande rol in het bedrijfsleven spelen, zouden het op moeten nemen voor verdedigers van de mensenrechten.

Door op te komen voor deze betrokken en moedige mensen kunnen zij bijdragen aan een rechtvaardige wereld waarin iedereen gelijke rechten heeft en in vrijheid kan leven.

Iedereen kan mensenrechten verdedigen

Een journalist, advocaat, dokter, leerkracht, landbouwer, vakbondslid,… en ook jij!

Of je nu een tweet stuurt, op straat komt, een brief schrijft, een petitie tekent of schenkt. Allemaal samen zorgen we ervoor dat eender wie opkomt voor mensenrechten, waar ook ter wereld, dat op een veilige, vrije manier kan doen.

Samen kunnen we mensenrechtenverdedigers steunen om onrecht te bestrijden en te werken aan een rechtvaardige wereld.

Extra informatie over mensenrechtenverdedigers

RAPPORT: "Human right defenders under threat": Lees het volledige rapport

Kom op voor mensenrechtenverdedigers
LET'S STAND WITH THE BRAVE WORLDWIDE

Amnesty-groepen

De activisten van de Amnesty-groepen strijden in hun eigen stad of gemeente voor mensenrechten. Ze zijn gedreven en veelzijdig en voeren op verschillende manieren actie. Ze schrijven brieven, organiseren een benefiet, zetten een rommelmarkt op poten, trekken met een petitie naar het marktplein,… Heb je interesse, zoek hier de groepen in jouw buurt.