Schrijfmarathon: schrijf voor Melike en Özgür uit Turkije

Schrijfmarathon: schrijf voor Melike en Özgür uit Turkije

47 / 5.000 handtekeningen

Riskeren celstraf voor hun lgbti+ activisme

WIE? Melike Balkan (24) en Özgür Gür (25), studenten biologie en lgbti+ activisten

WAAROM SCHRIJVEN WE?

Melike en Özgür riskeren tot drie jaar celstraf omdat ze een Pride sit-in aan hun universiteit organiseerden en opkomen voor lgbti+ rechten. De Turkse autoriteiten maken zich schuldig aan discriminatie en schenden hun recht op vreedzame samenkomst.

WAT IS ER AAN DE HAND?

Vanaf de eerste dag dat biologiestudenten Melike en Özgür gingen studeren, verdedigden ze lgbti+ rechten (lesbisch, homo, bi, trans, intersekse, e.a.). Ze sloten zich aan bij de solidariteitsgroep voor lgbti+’ers van de Technische Universiteit in Ankara (METU). Sinds 2011 organiseert de solidariteitsgroep een jaarlijkse Pride-mars op de campus, maar in 2019 verbood de universiteit de mars. Een groeiend aantal studenten in Turkije steunt lgbti+’ers, terwijl in het land homofobie een opmars maakt en expressievrijheid er steeds vaker ingeperkt wordt

De solidariteitsgroep liet zich niet afschrikken en organiseerde een Pride sit-in. Waarop de universiteit de politie inschakelde, die met buitensporig geweld optrad tegen de vreedzame deelnemers. Zeker 23 studenten werden gearresteerd, onder wie Melike en Özgür. De studenten uitten enkel en alleen hun recht op vreedzaam protest. Desondanks worden 18 van hen vervolgd, evenals een academicus die deelnam. Als ze schuldig worden bevonden, kunnen ze tot 3 jaar gevangenisstraf krijgen.

ONZE OPROEP

We roepen de Turkse minister van Justitie op de beschuldigingen tegen Melike Balkan, Özgür Gür en de anderen in te trekken.

verstuur mijn brief

We vragen je geboortedatum enkel om na te kunnen gaan of je een uniek persoon bent in onze databank.
Steun alle verhalen van de schrijfmarathon