Marielle Franco uit Brazilië

Marielle kwam op voor de rechten van minderheden. Ze werd in maart 2018 vermoord. Haar familie wacht nog op gerechtigheid.

Schrijf voor marielle uit brazilië: vermoord om haar strijd voor minderheden

Wie?

Marielle Franco

Waarom schrijven?

WAT IS ER AAN DE HAND?

Marielle was een populaire politica in Rio de Janeiro. Als zwarte, biseksuele vrouw uit een sloppenwijk streed ze in het witte mannenbolwerk van de Braziliaanse politiek. Ze kwam onvermoeibaar op vóór mensenrechten en tégen politiegeweld. Ze was energiek, inspirerend en enorm standvastig. Niet iedereen nam haar dat in dank af.

De 38-jarige Marielle werd vermoord één dag nadat ze een tweet stuurde waarin ze de paramilitaire politie de schuld gaf van de dood van een jonge zwarte man. Haar moord leek goed voorbereid: vijf bewakingscamera’s op de plaats waar ze met kogels werd doorzeefd, waren een dag eerder uitgeschakeld. Na haar dood gingen tienduizenden Brazilianen de straat op. Vooral arme zwarte Brazilianen rouwden om haar dood.

Brazilië is een van de gevaarlijkste landen voor mensenrechtenverdedigers. In 2017 werden er ten minste 58 activisten vermoord.

onze oproep

We roepen de Braziliaanse autoriteiten op om de moord op Marielle te onderzoeken en de verantwoordelijken te berechten.

Ook  vragen we de overheid om mensenrechtenverdedigers te beschermen.

Amnesty-groepen

De activisten van de Amnesty-groepen strijden in hun eigen stad of gemeente voor mensenrechten. Ze zijn gedreven en veelzijdig en voeren op verschillende manieren actie. Ze schrijven brieven, organiseren een benefiet, zetten een rommelmarkt op poten, trekken met een petitie naar het marktplein,… Heb je interesse, zoek hier de groepen in jouw buurt.