Steun Luis Manuel uit Cuba

Steun Luis Manuel uit Cuba

11 / 5.000 handtekeningen

IN DE CEL OMDAT HIJ OPKOMT VOOR VRIJE MENINGSUITING

Op 11 juli 2021 zette Luis Manuel een filmpje online. Daarin zei hij dat hij van plan was om mee te doen aan demonstraties in zijn stad Havana. Nog voor hij er kon geraken werd hij gearresteerd en kreeg hij 5 jaar celstraf.

Luis Manuel Otero Alcántara is een zwarte Cubaanse kunstenaar. Hij houdt van schilderen en dansen en draagt graag felroze pakken. Waar hij niet van houdt, is Decreet 349: een Cubaanse wet die kritische kunstenaars het zwijgen wil opleggen. Luis Manuel is een van de leiders van een groep kunstenaars, journalisten en activisten die opkomen voor het recht op vrije meningsuiting. Leden van deze groep worden door de overheid in de gaten gehouden, geïntimideerd en gevangengezet. Hij zit een celstraf uit omdat hij aankondigde dat hij zou deelnemen aan een grote betoging. Zijn gezondheid gaat achteruit in de gevangenis. Hij heeft passende medische zorg nodig.

Roep de autoriteiten van Cuba op om Luis Manuel onmiddellijk vrij te laten.

Teken de petitie

We vragen je geboortedatum enkel om na te kunnen gaan of je een uniek persoon bent in onze databank.
Steun alle verhalen van de schrijfmarathon

Je telefoonnummer invullen is niet verplicht. Vul je je telefoonnummer in? Dan kan Amnesty je telefonisch benaderen om te informeren over onze acties of om je steun te vragen.