klasmateriaal

Hieronder vind je de afzonderlijke voorbeeldbrieven terug, een presentatie voor in de klas en ontdek je hoe je je leerlingen kan motiveren om actie te ondernemen.

Hoe leerlingen motiveren om actie te ondernemen?

1. Creëer bewustwording

Vertel aan de leerlingen waarom het net zo belangrijk is om brieven te schrijven en om actie te ondernemen. Je kan ook de filmpjes van Moses en Seán tonen zodat zij rechtstreeks van hen horen wat het voor hen heeft betekend dat er massaal veel brieven werden geschreven.

Je kan hiervoor de presentatie gebruiken die we online ter beschikking stelden.
Maak leerlingen bewust dat wij allemaal samen het verschil kunnen maken.

2. Creëer goesting om actie te ondernemen en bereid acties voor

Wakker het empathisch vermogen van leerlingen aan door middel van de klasactiviteiten die werden opgenomen in dit pakket. Moedig leerlingen ook aan om eigen ervaringen te delen en voorbeelden te geven uit hun eigen omgeving.
Gebruik het stappenplan bij activiteit 6 om een actie te bedenken.

3. De actie uitvoeren

Maak duidelijk dat jouw leerlingen er niet alleen voor staan. Bied hulp en ondersteuning tijdens de voorbereidings- en uitvoeringsfase van de actie. Ga bij je leerlingen na welke ondersteuning en hulp ze nodig hebben. Neem niet zomaar alle taken op jou, maar stimuleer hen actief bij te dragen aan iets dat groter is dan hen. De bedoeling is om een platform te creëren om de stem van jouw leerlingen uit te dragen en niet om jouw stem via jouw leerlingen te laten weerklinken.

4. Erkenning

Moedig jouw leerlingen aan, geef positieve feedback en erken hun inzet en engagement. Contacteer ook eventueel de lokale of nationale pers om de actie in de kijker te zetten of contacteer Amnesty International (schrijfzevrijdag@amnesty-international.be) en wij helpen je om jouw actie in de schijnwerpers te plaatsen.