Congo: gerechtigheid voor demonstranten na verkiezingen

Congo: gerechtigheid voor demonstranten na verkiezingen

80 / 5.000 handtekeningen

DRC: SLACHTOFFERS VAN DE BRUTALE REPRESSIE IN DE AANLOOP NAAR DE VERKIEZINGEN VAN 2018 VERDIENEN GERECHTIGHEID. NU!

Amnesty heeft grove mensenrechtenschendingen gedocumenteerd in de Democratische Republiek Congo (DRC) in de aanloop naar de verkiezingen van december 2018. De pogingen van president Kabila om na zijn laatste ambtstermijn aan de macht te blijven, leidden tot grootschalige protesten van oppositie en middenveldorganisaties die meedogenloos werden neergeslagen door de Congolese overheid

Volgens de Verenigde Naties kwamen hierbij 300 Congolezen om het leven. Veiligheidstroepen gebruikte systematisch en buitensporig geweld tegen jonge demonstranten. Oppositieleden werden gearresteerd, moesten het land ontvluchten of werden het zwijgen opgelegd.

Op 30 december 2018 werden de presidentsverkiezingen gehouden en werd Felix Tshisekedi tot winnaar uitgeroepen. Op 24 januari 2019 werd hij beëdigd als president, als opvolger van Joseph Kabila die de macht bekleedde sinds 2001. De partij van president Tshisekedi, de Unie voor democratie en sociale vooruitgang (UDPS), heeft de afgelopen drie decennia campagnes gevoerd voor gerechtigheid en de rechtsstaat in de DRC. Nu hij aan de macht is kan hij optreden tegen straffeloosheid in de DRC.

Sluit je bij ons aan om te eisen dat president Tshisekedi ervoor zorgt dat:

• de verantwoordelijken voor de misdaden en andere ernstige mensenrechtenschendingen worden vervolgd.
  • dat slachtoffers en hun families passende schadevergoedingen krijgen.
  • dat hij maatregelen neemt om buitensporig geweld te voorkomen bij toekomstige demonstraties.

Teken de petitie

We vragen je geboortedatum enkel om na te kunnen gaan of je een uniek persoon bent in onze databank.