HOE PROMOOT IK MIJN SCHRIJFMARATHON?

Op deze pagina vind je handige tips en materialen om je Schrijfmarathon in de kijker te zetten en andere mensen uit te nodigen om mee te doen.

Schrijven vanuit je kot, een schrijfstand opstellen op een publieke plaats of helemaal online gaan met je schrijfactie? Hoe de situatie er in december ook uitziet, wij zorgen ervoor dat iedereen een brief kan schrijven.

Hoe je jouw Schrijfmarathon ook wilt aanpakken;
je hebt er materiaal voor nodig.

1. Laat zien dat je meedoet aan de #Schrijfmarathon

• Gebruik de burenkaartjes in het gratis schrijfpakket of download ze hier. En nodig je buren uit om ook mee te doen.

• Hang de Schrijfmarathon-poster voor je raam (je vindt ’m ook in je gratis schrijfpakket) en laat buurtbewoners en voorbijgangers weten dat je schrijft voor mensenrechten. Of deel de poster via sociale media. Download hier jouw poster.

• Gebruik deze voorbeeldposts op je sociale media of deel een foto van je schrijfpakket of schrijfstand. Gebruik de hashtags #Schrijfmarathon en #IkSchrijfMee en tag Amnesty Vlaanderen.

o    Facebook
‘Wist je dat een brief een leven kan veranderen? Doe ook mee aan de Schrijfmarathon van @Amnestyvl en kruip in je pen tegen onrecht.’

o    Instagram
‘Ik doe dit jaar mee met de #Schrijfmarathon van @amnestyvlaanderen omdat… Schrijf ook mee! #IkSchrijfMee’

o    Twitter
‘Wij hebben ons schrijfpakket ontvangen voor de #Schrijfmarathon, de grootste mensenrechtencampagne van @amnestyvl! Schrijf jij in december ook met ons mee?’

• Deel onderstaande uitnodiging via e-mail, in een Facebook-event of in een nieuwsbrief naar jouw leden:

Ieder jaar in december organiseert Amnesty International een wereldwijde Schrijfmarathon. Dan kruipen honderdduizenden mensen uit alle hoeken van de wereld in hun pen om te schrijven naar presidenten, ministers en koningen. Ze vragen om gerechtigheid voor mensen die gediscrimineerd worden om wie ze zijn, die vastzitten om hun mening, die gefolterd worden om wat ze geloven. Die stapels brieven zijn van enorme waarde. Mensen voelen zich gesteund. Onrecht stopt. Gevangenen komen vrij. Jouw brief kan ook een leven veranderen. Schrijf met ons mee in (plaats) op (datum) om (uur). Meer info op schrijfmarathon.be

• Download hier een perstekst voor in het gemeenteblad of als aankondiging op de website.

• Download het Schrijfmarathon-logo.

• Download ondersteunend beeldmateriaal:

o    Foto’s van het schrijfpakket: foto 1, foto 2
o    Sfeerbeelden: foto 1, foto 2
o    Banner ‘Voor wie schrijven we?’

• Nog meer inspiratie nodig? Volg ons!

2. Sluit je aan bij ons online event Schrijfmarathon@home

We kunnen er niet omheen dat corona het onmogelijk maakt om in grote groep onbezorgd samen brieven te schrijven. Daarom willen we onze supporters dit jaar op een alternatieve manier in contact brengen met elkaar. Op onze Facebook eventpagina Schrijfmarathon@home kan iedereen zijn schrijfacties delen, inspiratie en info uitwisselen. Zo maken we van de Schrijfmarathon toch weer een sociaal gebeuren. Klik hier en sluit je aan bij onze online Schrijfmarathon-gemeenschap!

3. Bestel een spandoek voor jouw stad of gemeente

Indien je graag een spandoek bestelt, gelieve een mail te sturen naar: schrijfmarathon@amnesty-international.be met volgende gegevens: contactpersoon, functie, leveringsadres, factuuradres, telefoonnummer en e-mailadres.

Je dient slechts te betalen na ontvangst van onze factuur. Amnesty International is niet btw-plichtig.

Wij laten op maat van jouw stad of gemeente een spandoek maken. Het spandoek wordt begin december geleverd. Je kan dit spandoek uithangen aan het gemeentehuis of in de straat gedurende de maand december (10 december is Dag van de Mensenrechten!) om te laten zien dat je solidair bent met onze mensenrechtencampagne.

• Tekst: ‘Gemeente X steunt de mensenrechten. En jij?’
  • Afmetingen: 500 cm op 70 cm
  • Plaatsing, afbraak en stockeren is voor de stad of gemeente
  • Kostprijs: maximum € 85 (inclusief BTW en verzendingskosten)

Meer weten?

Indien je nog vragen hebt, inspiratie nodig hebt of meer info kan gebruiken, helpen wij je graag! Neem contact op via schrijfmarathon@amnesty-international.be of 02 669 37 37.

Klik hieronder op jouw soort organisatie voor tips op maat

Lokale bibliotheken, dienstencentra en cc's zijn ideale partners om een publieke schrijfstand in te richten en op een veilige manier samen te schrijven. Hier vind je de nodige inspiratie voor een coronaproof schrijfmarathon op maat van jouw publiek.
Organiseer een digitaal schrijfmoment met jouw sociaal-culturele vereniging en maak samen een verschil.
Komt jouw stad of gemeente dit jaar (opnieuw) op voor mensenrechten? Dat kan op 3 verschillende manieren!