5 manieren om de doodstraf van Djalali te stoppen

De Iraanse wetenschapper en VUB-gastprofessor Ahmadreza Djalali werd in Iran beschuldigd van spionage en ter dood veroordeeld. Hij zit intussen bijna 3 jaar vast zonder eerlijk proces, terwijl zijn gezondheid onverminderd achteruit gaat.

Ahmadreza Djalali werd in 2016 in Iran opgepakt en later veroordeeld voor spionage na een manifest oneerlijk proces. Hij werd drie maanden lang in eenzame opsluiting vastgehouden in de beruchte Evin-gevangenis in Teheran en werd gefolterd tot hij valse bekentenissen aflegde.

Djalali's gezondheid gaat met rasse schreden achteruit. De afgelopen maanden verloor hij erg veel gewicht, maar hij krijgt nog steeds geen toegang tot een gepaste medische behandeling. Om iets aan Djalali's situatie te kunnen veranderen, moeten we samen aandacht blijven vragen voor deze zaak.

Kom vandaag nog in actie EN #SAVEAHMADREZA!

Wat kan jij doen?

1. Kom in actie op Twitter met #SAVEAhmadreza

Retweet onze tweet of post zelf een bericht met de hashtag #SaveAhmadreza.

Deel op Twitter

Tell #Iran to free Ahmadreza #Djalali and quash his sentence. Sign the petition on https://t.co/ZzLyealJCW #SaveAhmadreza via @amnestyvl https://pbs.twimg.com/media/D0BCmscWoAEDJSG.jpg

2. Deel op Facebook

Kopieer de link https://www.amnesty-international.be/help-djalali als statusupdate op Facebook. De afbeelding en oproep tot actie verschijnen automatisch. Of klik op de button:

DEEL OP FACEBOOK

3. Hang een affiche voor je raam

Help onze boodschap 'zichtbaarder' te maken door een affiche voor je raam te hangen. Download onze affiche, hang hem op een opvallende plek en creëer zo meer bewustzijn bij voorbijgangers op straat, op school, in de bib, enz.

DOWNLOAD DE AFFICHE

4. STUUR EEN BRIEF NAAR IRAN

Download de voorbeeldbrief met adresgegevens en stuur hem zo snel mogelijk naar de machthebbers in Iran.

DOWNLOAD DE BRIEF

5. Voeg jouw handtekening toe aan DE PETITIE

Bijna 100.000 mensen tekenden onze petitie, maar blijkbaar klinken al die stemmen nog niet luid genoeg. Daarom verhogen we de inzet naar 200.000 handtekeningen. Voeg ook jouw handtekening toe of deel de petitie met zoveel mogelijk vrienden en zet onze boodschap nog meer kracht bij.

TEKEN DE PETITIE

Jouw actie werkt!

Amnesty-groepen

De activisten van de Amnesty-groepen strijden in hun eigen stad of gemeente voor mensenrechten. Ze zijn gedreven en veelzijdig en voeren op verschillende manieren actie. Ze schrijven brieven, organiseren een benefiet, zetten een rommelmarkt op poten, trekken met een petitie naar het marktplein,… Heb je interesse, zoek hier de groepen in jouw buurt.