6 manieren om de doodstraf van Djalali te stoppen

De Iraanse wetenschapper en VUB-gastprofessor Ahmadreza Djalali werd in Iran beschuldigd van spionage en ter dood veroordeeld. Hij zit al meer dan 6 jaar vast zonder eerlijk proces, terwijl zijn gezondheid onverminderd achteruit gaat.

Volgens de bron van ISNA zou zijn executie plaatsvinden voor het einde van de Iraanse maand Ordibehesht, wat overeenkomt met 21 mei 2022. We kunnen dit alleen maar beantwoorden met de grootst mogelijke internationale druk.

Het effect van die internationale druk mag niet onderschat worden. "Iran is geen eiland, het land heeft ook economische en diplomatieke belangen, is ook met zijn imago bezig. Er zijn allerlei fora waar Iran functioneert en waar die druk uitgeoefend kan worden en hoe breder en explicieter dat gebeurt, hoe beter het is om zijn leven te redden." - Wies De Graeve, directeur van Amnesty International Vlaanderen.

Kom vandaag nog in actie EN #FREEDJALALI!

Wat kan jij doen?

1. STUUR EEN MAIL of brief NAAR IRAN

Stuur zo snel mogelijk een e-mail naar de Iraanse ambassade (secretariat@iranembassy.be). Download hiernaast de voorbeeldtekst en eis dat de Iraanse autoriteiten onmiddellijk de doodstraf van Djalali intrekken.

download de voorbeeldtekst

2. maak lawaai OP SOCIALE MEDIA

Iran is gevoelig voor zijn online reputatie. Deel onze socialmediaboodschappen op Twitter en Instagram en tag de Iraanse autoriteiten.

DEEL OP instagram

Deel onderstaande post in je Instagram verhaal en tag @ejei._ir met de hashtag #FreeDjalali.

DEEL OP Twitter

Retweet onderstaande tweet en tag @Khamenei_ir met de hashtag #FreeDjalali.

DEEL OP FACEBOOK

Deel deze actiepagina op Facebook met de hashtag #FreeDjalali en overtuig je vrienden om ook in actie te komen.

3. bel naar de iraanse ambassade

Voer de druk op de Iraanse autoriteiten op en telefoneer mee naar de Iraanse ambassade in Brussel. Neem zorgvuldig deze handleiding door vooraleer je belt.

doe mee aan de belactie

4. DOE EEN GIFT

Amnesty voert al jaren intensief campagne om de doodstraf van Ahmadreza Djalali tegen te houden. Met ons onderzoek, acties en lobbywerk konden we zijn executie voorlopig uitstellen. Dat is alleen mogelijk met de steun van mensen zoals jij. Jouw gift maakt het mogelijk om de situatie van Djalali onder de aandacht te houden en wereldwijd druk te blijven uitoefenen voor zijn vrijlating. Dankzij jou kunnen we blijven strijden voor het leven van Djalali en alle anderen die zonder enig bewijs ter dood veroordeeld zijn.

STEUN ONze campagne

5. ZET JOUW HANDETEKING ONDER ONZE PETITIE

In België tekenden al 125.000 mensen de petitie van Amnesty International die oproept de doodstraf tegen Djalali in te trekken en zijn vrijlating eist. Het is van cruciaal belang om samen aandacht te blijven vragen voor deze zaak. Alleen zo kunnen we iets aan Djalali's situatie veranderen. Voeg ook jouw handtekening toe of deel de petitie met zoveel mogelijk vrienden en zet onze eis voor de vrijlating van Djalali nog meer kracht bij

TEKEN EN DEEL DE PETITIE

6. Hang een Affiche voor je raam

Help ons de situatie van Djalali zichtbaarder te maken door een affiche voor je raam te hangen of er enkele te verspreiden in de publieke ruimte. Download de affiche en print hem uit.

PRINT De Affiche

Jouw actie werkt!