Gulzar Duishenova uit Kirgizië

Gulzar komt op voor vrouwen met een handicap en kan alle steun gebruiken om gehoord te worden.

SCHRIJF VOOR GULZAR UIT KIRGIZIË: IN DE BRES VOOR VROUWEN MET EEN HANDICAP

Wie?

Gulzar Duishenova

Waarom schrijven?

WAT IS ER AAN DE HAND?

“We hebben van onze ouders geleerd dat meisjes altijd stil moeten zijn, dat we niet mogen praten. Maar we doen het toch. Ik praat.”

Vrouw zijn én een beperking hebben levert tal van problemen op in Kirgizië. Het leidt tot discriminatie en praktische hindernissen. Gulzar Duishenov, weduwe en mama van twee kinderen, kwam erachter toen ze in 2002 werd aangereden door een dronken automobilist. Sindsdien kan ze niet meer lopen.

Kirgizië is niet rolstoelvriendelijk. Gulzar heeft altijd iemand nodig om haar in een bus of taxi te tillen, of op de behandeltafel van de arts te helpen. De meeste werkplekken zijn ongeschikt en zelfs haar eigen buurt is voor Gulzar onbegaanbaar, omdat de straten vol gaten zitten.

Gulzar ervoer dat artsen vrouwen met een handicap niet met respect behandelen, omdat ze toch “ongeneeslijk ziek” zouden zijn. Vrouwen met een beperking krijgen te maken met allerlei vooroordelen over hun geestelijke capaciteiten en zijn ook vaker het slachtoffer van geweld door hun partner of een familielid.

In 2006 ontmoette Gulzar vrouwen met vergelijkbare problemen. Ze besloot zich in te zetten voor gelijkwaardige toegang tot gezondheidszorg, werk en voorzieningen voor vrouwen met een beperking.

Gulzar voert vooral actie vanuit haar thuis, via sociale media. Het is haar droom dat mensen met een handicap volwaardig en zonder discriminatie kunnen deelnemen aan het maatschappelijke leven.

onze oproep

We roepen de parlementsvoorzitter van Kirgizië op om te luisteren naar Gulzar en andere activisten die opkomen voor mensen met een beperking. We roepen hem op om het verdrag inzake personen met een handicap zo snel mogelijk te ratificeren en implementeren.

Amnesty-groepen

De activisten van de Amnesty-groepen strijden in hun eigen stad of gemeente voor mensenrechten. Ze zijn gedreven en veelzijdig en voeren op verschillende manieren actie. Ze schrijven brieven, organiseren een benefiet, zetten een rommelmarkt op poten, trekken met een petitie naar het marktplein,… Heb je interesse, zoek hier de groepen in jouw buurt.