Griekenland: eis gerechtigheid voor Zak

Griekenland: eis gerechtigheid voor Zak

388 handtekeningen van het 5000 streefdoel

Zak Kostopoulos, ook wel gekend als Zackie Oh, was een homoseksuele activist en fervent verdediger van de rechten van de LGBTI-gemeenschap in Griekenland. Op 21 september 2018 werd Zak op gewelddadige wijze gedood.

Videobeelden tonen hoe Zak door twee mannen brutaal in elkaar werd geslagen nadat hij in het centrum van Athene een juwelierszaak was binnengegaan. De beelden tonen ook hoe politieagenten de zwaar toegetakelde Zak met geweld arresteerden. Volgens het forensisch rapport is Zak uiteindelijk overleden aan de verschillende verwondingen.

Het strafrechtelijk onderzoek vertoonde ernstige onregelmatigheden:

• de politie deed weinig moeite om bewijs te verzamelen;
  • de plaats van de misdaad werd niet verzegeld;
  • en de aanvallers werden niet onmiddellijk gearresteerd.

Door bestaande vooroordelen over leden van de LGBTI-gemeenschap en mensen met HIV werd Zak afgeschilderd als “een druggebruiker die de juwelierszaak binnenging om die te beroven”. De videobeelden bewijzen echter het tegendeel.

Tot nog toe werden twee burgers en vier politieagenten in beschuldiging gesteld voor lichamelijk geweld met Zaks dood als gevolg. De familie van Zak spande een zaak aan en vraagt dat de aanklacht gewijzigd wordt naar doodslag.

Eis dat de daders van het dodelijk geweld tegen Zak berecht worden.

En dat er een onderzoek komt naar de achterliggende motivaties van dit misdrijf; zij het haat, discriminatie of een andere reden.

Teken de petitie

We vragen je geboortedatum enkel om na te kunnen gaan of je een uniek persoon bent in onze databank.

Logo Amnesty International

Amnesty International Vlaanderen vzw