Geraldine Chacón uit Venezuela

Geraldine komt op voor jongeren uit arme gebieden. Ze kan op elk moment opnieuw worden opgepakt.

SCHRIJF VOOR GERALDINE UIT VENEZUELA: ONDER VUUR OMDAT ZE JONGEREN EEN STEM GEEFT

Wie?

Geraldine Chacón

Waarom schrijven?

Geraldine komt op voor jongeren uit arme gebieden. Ze kan op elk moment opnieuw worden opgepakt omdat de overheid haar aanziet als een bedreiging.

WAT IS ER AAN DE HAND?

Geraldine Chacón is een dappere 24-jarige vrouw. Sinds haar tienerjaren engageert ze zich om komaf te maken met elk onrecht dat ze tegenkomt. Net dat engagement brengt haar nu in de problemen.

Op 1 februari 2018 stonden zeven gewapende leden van de veiligheidsdiensten ineens bij Geraldine voor de deur. Ze werd opgepakt en naar de gevangenis gebracht. Een paar dagen eerder was hetzelfde gebeurd met de directeur van de stichting waarvan Geraldine onderdirecteur is.

De stichting waarvoor Geraldine zich inzet, probeert jongeren uit arme delen van Venezuela betere kansen te geven. De Venezolaanse regering ervaart dat als bedreigend en denkt dat de organisatie zieltjes probeert te winnen voor anti-overheidsgroeperingen. Daarom probeerden de autoriteiten haar het zwijgen op te leggen.

Op 1 juni werden Geraldine en haar collega voorwaardelijk vrijgelaten. Maar hun zaak is niet gesloten, waardoor zij elk moment opnieuw kunnen worden opgepakt. En de autoriteiten lijken geslaagd in hun opzet: Geraldines organisatie stopte met al haar activiteiten.

onze oproep

We roepen Venezolaanse autoriteiten op de zaak tegen Geraldine te sluiten en haar haar volledige vrijheid terug te geven.

Amnesty-groepen

De activisten van de Amnesty-groepen strijden in hun eigen stad of gemeente voor mensenrechten. Ze zijn gedreven en veelzijdig en voeren op verschillende manieren actie. Ze schrijven brieven, organiseren een benefiet, zetten een rommelmarkt op poten, trekken met een petitie naar het marktplein,… Heb je interesse, zoek hier de groepen in jouw buurt.