Gent [37]

Wie zijn we?

De huidige lokale groep 37 is eigenlijk een fusie van de ‘oude’ groepen 37 en 18, die al een ruime staat van dienst hadden. Eind 2002 kon het 25-jarig bestaan gevierd worden. De meeste leden hebben intussen een ‘bezadigde leeftijd’ bereikt en hebben meer ervaring dan vrije tijd. De voorbije jaren was er een welkome versterking van een paar jonge krachten. Zowat de helft van de 13 leden heeft de verantwoordelijkheid over een dossier, of een concrete taak, wat gedurende de maandelijkse vergadering opgevolgd wordt.

Cases

AG 37 is vooral een schrijfgroep, waarbij de talenkennis die in de groep aanwezig is uiteraard een troef is. De voorbije jaren werd vooral gewerkt rond een gewetensgevangene in Koeweit en een ‘action file’ in Colombia. Momenteel hebben we dossiers over Colombia (RAN, spoedacties) en China (RAN, gewetensgevangene). Ook in het kader van diverse campagnes (b.v. ‘Stop geweld tegen vrouwen’) verstuurden we massa's brieven en regelmatig kwamen er ook antwoorden binnen van de geviseerde autoriteiten, maar ook van belangenorganisaties aan wie we onze sympathie betuigden.

Acties

AG 37 neemt ook deel aan acties, zij het eerder als volger dan als initiatiefnemer. Binnen de regio Gent werden in samenwerking met andere lokale groepen allerlei acties georganiseerd.
Een aantal jaar geleden kwamen in het kader van de Indonesiëcampagne verschillende prominenten in de Gentse stadsbibliotheek voorlezen uit Max Havelaar. Er was ook de vrouwenactie met een Eucharistieviering in het KUC en de opvoering van het toneelstuk ’De dood en het meisje’ door het Gentse amateurgezelschap Multatuli, in de Minardschouwburg. Samen met de Gentse Gidsenbond, enkele andere Lokale groepen en binnen de anti-foltercampagne werd in 2000 een mensenrechtenwandeling opgezet.
Recenter werd meegeholpen aan de voorstelling van ‘Eentje op en weg’, een stuk van Harold Pinter, in een regie van Freek Neirinck.
Ook bij andere gelegenheden voelen onze leden zich niet te beroerd om ‘de boer op te gaan’. Meer dan eens werd ter gelegenheid van 1 mei iets op poten gezet, onderhand kennen we de brievenbussen uit het Gentse in alle vormen en maten en de kaarsenactie en de Gentse mensenrechtendag (verleden jaar was dat ‘Baila’) vormen een jaarlijkse traditie.

Amnesty-groep Gent [37] is een groep van Gent-Regio.

Ontmoetingsplaats:
wisselend
Ontmoetingsmoment:
geen vaste vergaderdag
Soort:
Amnesty-groep
Gemeente:
Gent
Regio:
Oost-Vlaanderen
Contactpersoon:
Andre De Messemaeker
Adres:
O. De Reusestraat 64
Postcode:
Contact gemeente:
Gent (Sint-Amandsberg)
Telefoon:
GSM:

Amnesty-groepen

De activisten van de Amnesty-groepen strijden in hun eigen stad of gemeente voor mensenrechten. Ze zijn gedreven en veelzijdig en voeren op verschillende manieren actie. Ze schrijven brieven, organiseren een benefiet, zetten een rommelmarkt op poten, trekken met een petitie naar het marktplein,… Heb je interesse, zoek hier de groepen in jouw buurt.