Gent [152]

De aanleiding van het ontstaan van Amnesty-groep Gent 152 in 1985 was de film 'The Killing Fields' over de gruweldaden die de Rode Khmers in Cambodja hebben begaan. Een aantal mensen die vonden dat ze iets moesten doen, kwamen toen de organisatie versterken en stichtten toen deze groep.

In de bijna dertig jaar die intussen zijn verstreken, hebben we ook acties gevoerd voor dossiers in Mauretanië, Benin, Myanmar, Rwanda, Burundi, Congo, China, Columbia en Israël/Palestina.

We komen ongeveer tien keer per jaar samen op een avond in de week. Op die vergadering bespreken we dan de voorbije en toekomstige acties.

Amnesty Vlaanderen stuurt documentatie rond (vrouwenrechten, landenteams, actie, beweging, …) Op de vergadering wordt afgesproken welke schrijfacties zullen worden ondernomen. De documentatie en modelbrieven worden vervolgens later per e-mail rondgestuurd. Normaliter schrijven we elke maand voor 1 dossier dat we speciaal opvolgen en meestal ook voor 1 dossier inzake vrouwenrechten.

Naast het briefschrijven zijn we vanouds actief in de regio. Jaarlijkse evenementen als de Quiz, “Coq au vin” en de Gentse Feesten kunnen op de bijstand van groepsleden rekenen en we hebben altijd wel minstens iemand in de Gentse Amnesty-stuurgroep. Elk jaar verkopen we in de kerstperiode kaarsen in de Veldstraat in Gent.

Ook nationaal (Landenteam Grote Meren, Steunpunt Internationaal Beleid, Jungle-tour) zijn er leden van onze groep actief.

Van de stichtende leden zijn er nog vier over. In totaal zijn we nu met negen leden, maar versterking is altijd welkom.

Amnesty-groep Gent [152] is een groep van Gent-Regio.

Ontmoetingsplaats:
wisselend