Gent [132]

LG 132 is een bonte – overwegend vrouwelijke - groep van AI enthousiastelingen die ondertussen ook een vriendengroep geworden is. De groep bestaat al sinds 1984, een paar van de stichtende leden zijn nog steeds bijzonder actief.

De laatste tijd werken we heel sterk rond de regio van de Grote Meren en dan vooral Congo. De problematiek van de kindsoldaten en de rechteloosheid zijn in dat land zo pertinent aanwezig, de casussen schokken ons steeds opnieuw. We blijven de moed erin houden om toch te blijven schrijven. Ook Israël/Palestina is één van onze ‘werkterreinen’. Ook wat dat land betreft zijn we keer op keer verontwaardigd over de zo massale schendingen van de mensenrechten die zich daar voordoen. Uiteraard werken we ook rond alle problematieken die te maken hebben met vrouwenrechten. Ook die informatie blijft ons raken en motiveert ons om te schrijven.

Daarnaast proberen we ook in te spelen op spoedacties van waar ook ter wereld.

Onze opdracht van fondsenwerving wordt meestal Bourgondisch omfloerst. Jaarlijkse organiseren we een etentje voor een 150- tal mensen. Dat brengt uiteraard goed op. Daarnaast werken we in de eindejaarsperiode ook telkens mee met de kaarsenverkoop. We proberen ook elk jaar aanwezig te zijn op de AI-dag en de Algemene Vergadering. Waar mogelijk sluiten we ook aan bij activiteiten die regionaal of nationaal georganiseerd worden.

We komen een tiental keer per jaar samen. We nemen het nieuws van Antwerpen door en zetten ons dan aan het schrijven voor bovenvermelde landen of thema’s. Als het AI intern blaadje is verschenen nemen we dit ook grondig door tijdens de vergadering. In augustus doen we telkens een speciale vormingsdag, met terugblik op het voorbije jaar en planning van het volgende werkjaar. De taken in de groep proberen we zo goed mogelijk te verdelen maar elkeen doet wat hij wil en kan en dat respecteren we van elkaar.

Amnesty-groep Gent [132] is een groep van Gent-Regio.

Ontmoetingsplaats:
Wisselend bij de groepsleden
Ontmoetingsmoment:
Maandelijks op een wisselende dag, telkens om 20.00u
Soort:
Amnesty-groep
Gemeente:
Gent
Regio:
Oost-Vlaanderen
Contactpersoon:
Joke Steyaert
Adres:
Jagerstraat 25
Postcode:
Contact gemeente:
Destelbergen
Telefoon:

Amnesty-groepen

De activisten van de Amnesty-groepen strijden in hun eigen stad of gemeente voor mensenrechten. Ze zijn gedreven en veelzijdig en voeren op verschillende manieren actie. Ze schrijven brieven, organiseren een benefiet, zetten een rommelmarkt op poten, trekken met een petitie naar het marktplein,… Heb je interesse, zoek hier de groepen in jouw buurt.