Event: 'Het einde van de Poolse rechtsstaat?'

Ruim drie jaar geleden won de nationaal-conservatie partij ‘Recht en Rechtvaardigheid’ overtuigend de verkiezingen in Polen. De regering die sindsdien het land leidt, doet verwoede pogingen om meer controle te krijgen over de straat, de rechterlijke macht en media. Betogen in Polen vergt momenteel veel moed: demonstranten krijgen te maken met pesterijen, fysieke aanvallen en zelfs strafrechtelijke vervolging.

Wij gaan in gesprek met drie mensen die elk vanuit hun perspectief de huidige situatie in Polen belichten.

Amnesty-onderzoekster Barbara Cernusakova onderzoekt al jaren de mensenrechtensituatie in Polen. Cernusakova bracht schendingen van het recht op vreedzaam protest in kaart en onderzoekt hoe de onafhankelijkheid van de rechtsstaat wordt bedreigd.

Elżbieta Podleśna was getuige van het hardhandig optreden van de Poolse regering tegen activisten. Op 11 november trekt jaarlijks de onafhankelijkheidsmars door Warschau. Die mars is de laatste jaren een magneet geworden voor extreemrechtse en nationalistische groeperingen. Podleśna besloot, samen met 13 andere vrouwen, om aan de betoging deel te nemen, maar met een hele andere boodschap. “Stop fascisme” was op hun banner te lezen. Al snel vielen woedende omstanders hen aan. Tegen 13 vrouwen werd er een onderzoek gestart voor het verstoren van een legaal protest. 9 van hen kregen na afloop een boete.

MO-journalist Pieter Stockmans volgt de ontwikkelingen in Polen op de voet. Stockmans is net terug van een onderzoeksmissie in het land, waarin hij focust op de civiele samenleving en de krimpende ruimte voor activisten. Ook bestudeert hij hoe politieke allianties zich vormen tegen de rechts-populistische partij Recht en Rechtvaardigheid.

• Inkom: gratis

• Donderdag 2 mei om 19.00 in Zebrastraat 32, 9000 Gent

• Organisatie: Amnesty International en MO* Magazine

• Taal: Nederlands en Engels

Schrijf je nu in

We vragen je geboortedatum enkel om na te kunnen gaan of je een uniek persoon bent in onze databank.

Amnesty-groepen

De activisten van de Amnesty-groepen strijden in hun eigen stad of gemeente voor mensenrechten. Ze zijn gedreven en veelzijdig en voeren op verschillende manieren actie. Ze schrijven brieven, organiseren een benefiet, zetten een rommelmarkt op poten, trekken met een petitie naar het marktplein,… Heb je interesse, zoek hier de groepen in jouw buurt.