El Salvador: vrouw voor de rechter voor ‘abortus’

El Salvador: vrouw voor de rechter voor ‘abortus’

4.903 handtekeningen van het 6000 streefdoel

Evelyn Hernández uit El Salvador beviel in 2016 voortijdig van een zoontje. Haar kindje werd dood geboren. Evelyn kreeg eerst een celstraf van dertig jaar opgelegd voor moord. In augustus werd ze vrijgesproken, maar het OM probeert haar als misdadiger weg te zetten en sleept haar opnieuw voor de rechter.

Roep El Salvador op het hoger beroep tegen de vrijspraak van Evelyn Hernández onmiddellijk in te trekken.

Evelyn zat al bijna drie jaar onterecht vast. Abortus is in El Salvador in alle gevallen verboden. Evelyn is niet de enige vrouw die na een miskraam of doodgeboorte wordt beschuldigd van moord.

Wat gebeurt er met jouw handtekening?

Op 15 december sluiten we deze petitie af en worden alle ingezamelde handtekeningen van over de hele wereld overhandigd aan El Salvador.

Vrij na wereldwijde acties

Amnesty voerde al eerder actie voor vrouwen in dezelfde situatie in El Salvador. En met succes. Teodora del Carmen Vásquez, Maria Teresa Rivera en Imelda Cortez kwamen allemaal vrij.

Teken de petitie

We vragen je geboortedatum enkel om na te kunnen gaan of je een uniek persoon bent in onze databank.

Logo Amnesty International

Amnesty International Vlaanderen vzw