Turkije: stop de vervolging van 11 LGBTI+ activisten
Kerem Dikmen wordt vervolgd omdat hij opkomt voor LGBTI+ rechten. Hij en 10 anderen van zijn vereniging Genç LGBTI+ riskeren tot drie jaar celstraf. De vereniging zelf wordt met ontbinding bedreigt.
De vervolging is discriminerend en in strijd met de vrijheid van meningsuiting en de vrijheid van vereniging. De Turkse autoriteiten moeten alle aanklachten tegen deze 11 mensen onmiddellijk intrekken.
VERVOLGD VOOR HET VERDEDIGEN VAN LGBTI+ RECHTEN
De 11 activisten staan terecht wegens het overtreden van de verenigingswet. Deze wet reguleert maatschappelijke organisaties en kan worden gebruikt om hun activiteiten te beperken of zelfs te ontbinden. De beklaagden worden ook beschuldigd van het schenden van artikel 41 van de grondwet, dat de ‘rechten van het gezin en van kinderen’ beschermt.
Opkomen voor de rechten van LGBTI+ personen is geen misdrijf. Roep de procureur-generaal van İzmir op om de aanklachten tegen de bestuursleden van Genç LGBTI+ onmiddellijk in te trekken. Teken de petitie.